Fido

Fido – Jag hade inte förväntat mig en riktigt så tramsig film även om jag förstås visste att Fido var en zombiehistoria med komiska undertoner. Missförstå mig inte nu, jag tycker definitivt att filmen tjänade på att ha lite distans till sig själv och den är många gånger väldigt rolig i sin tramsighet. Manuset döljer flera bottnar och man flirtar både med nazitysklands totalitära samhällsstruktur och den amerikanska drömmen, eller för den delen den typiska kärnfamiljen. Här handlar det förstås inte om en hund utan om en zombie istället och parallellerna är slående! Det finns också en smula moraliserande som jag tycker funkar i sammanhanget, frågor om en zombie egentligen är död eller levande och vilken människosyn folk egentligen har. Men letar du efter en typisk zombiefilm ska du inte se den här, även om den faktiskt innehåller en del köttätande också. Nej, det är mer den som vill ha mer efter tanke och en hyllning och/eller drift med genre, lite i stil med vad Shaun of the Dead gjorde, som ska ge sig på den här, åtminstone enligt min uppfattning! – 8/10

Köp filmen på CDON
Hyr den på Lovefilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar