10.5 Apocalypse - 2006 - En apocalyptisk katastof står för dörren

Jag har tidigare konstaterat att det i princip finns två typer av katastroffilmer, dels de som rör sig i ett begränsat område eller plats, såsom The Towering Inferno, Poseidon eller Avalanche, eller de som, mer eller mindre, tar det hela till en global nivå. Här handlar det om den andra varianten av dessa två även om den globala nivån i det här fallet är begränsat till Nordamerika. Det är en tät och spännande film, även om man inte behöver var någon större Einstein för att räkna ut hur det kommer att gå, det finns inte rum för några egentliga överraskningar, med karaktärerna är trovärdiga även om de är väldigt stereotypiska i sin framställning. Skådespelarmässigt fungerar det funkar bra och jag stör mig inte ens särskilt mycket på Dean Cain. Andra stora namn som figurerar är till exempel Beau Bridges och Kim Delany som spelar huvudrollen. Det finns inte mycket dötid utan allt går i en rasande tempo, strax har den ursprungliga katastrofen – en enorm jordbävning, orsakat nästa geologiska konsekvens – en tsunami, och så vidare. Och allting eskalerar, händer det något nytt så kan man lugnt räkna med att det är ett steg värre än vad man förut hade framför sig! Effektmässigt är filmen inte top notch, men jag tycker de datoranimerade effekterna är ganska charmiga och även om det ingalunda ser riktigt äkta ut tycker jag att man lyckats bra och med tanke på att det är gjort för TV, så bra man kan räkna med. Kort sagt: en hur bra katastroffilm som helst med förödande konsekvenser och högt tempo! – 8/10

Köp filmen på CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar