H.H. Holmes: America’s First Serial Killer – 2004 – En bestialisk mördare!


Jag hyser en stor fascination för seriemördare, eller för mänsklig ondska överhuvudtaget egentligen. Grejen med seriemördare är väl att de över tid lyckas förbli på fri fot. Annars hade de ju inte fått epitetet seriemördare heller för den delen. Särskilt intressanta är de som varit exceptionellt bestialiska eller lyckats genomföra så många dåd att man hissnar.

H.H. Holmes hade jag aldrig hört talas om. Och enligt dokumentären härjade han i slutet på 1800-talet och i början på 1900-talet. Det är lätt för mig att avvika från ämnet och skriva om vad denna mördare gjorde, vilka brott han begick eller påstods ha begått. Bevisföringen är nämligen inte helt självklar. Naturligtvis beror det på att man på den tiden inte hade de förfinade metoder tillgängliga som finns nu. Man får helt enkelt anta att teorierna stämmer.

Men H.H. Holmes var tydligen en märklig figur, som både erkände alla sina mord och förnekade dem. Det skulle vara oerhört intressant att läsa den bekännelse som han tydligen ska ha skrivit strax före sin avrättning. Överlag verkar det ha varit en mycket intressant personlighet, sociopat förstås.

Men åter till dokumentären. Ämnet är synnerligen intressant men genomförandet är inte alltid var jag hade hoppats. Det finns intervjuer mer experter inklippta men allt annat material tycks nästan vara lika gammalt som mörfaren själv. Troligen är det brist på pengar som gör att man inte har kunnat iscensätta moderna klipp istället för att låna gamla svartvita, hackiga, klipp. Det är visserligen gjort så att man nästan kan tro att de är autentiska men jag betvivlar det.

Berättarrösten, i kombination med experternas uttalanden är bra men dokumentären griper ändå inte riktigt tag i mig. Det är mycket snack och lite verkstad kan man säga. Jag hade hellre sett att man hade gått mer på djupet. Som det är nu känns det som att man har valt att skrapa lite på ytan och stanna där. Inte kan man väl ha varit rädd för att skrämma folk med den hiskeliga sanningen?

Leonardo DiCaprio har tydligen köpt filmrättigheterna till en spelfilm om H.H. Holmes liv. Det ryktas att han själv ska spela huvudrollen. Boken i fråga heter The Devil in the White City och jag ser mycket fram emot filmen. Det ska bli intressant om man vågar ta ut svängarna helt och hållet i den. För som jag ser det spelade H.H. Holmes helt klart i samma liga som den mer kände Albert Fish (vars historia redan är filmatiserad i The Gray Man ).


6/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar