Kungsgatan
Regi:
Gösta Cederlund
1943
Drama
Marta lockas bort
från statarlivets fattigdom mot stadens glitter och glamour. Hon ger sig iväg
och får snart anställning på ett kafé. Det dröjer dock inte länge innan hon får
välja mellan att ”jobba över” och allt vad det innebär eller sluta sig
anställning. Hon är inte beredd att ta klivet över till den breda vägen och
vägrar gå med på kraven. Allt eftersom, och efterhand som hon hör de andra
flickornas skvaller lockas hon dock till det ljuva livet. Ett liv som inte bara
ger henne en hög levnadsstandard utan även ger henne möjlighet att skicka hem
pengar till förändrarna. Men allt som har en början har också ett slut och
tiden kommer tills slut ikapp den underbart vackra tösen från landet. Hon är
inte längre de rikaste männens juvel. Prostitutionen har tagit ut sin rätt med
könssjukdomar och annat.
Jag har visserligen på senare år även börjat bokblogga men ska sanningen fram har
jag ingen som helst aning om vilken litterära stil Ivar Lo-Johansson, som skrivit både boken och filmens manus, representerar.
Extramaterialet innehåller en snabb bekantskap med honom men det ger mig inte
särskilt mycket om jag ska vara ärlig. Jag förstår förstås att det var en
författare som tidigt beskrev skeenden som andra inte skrev om. Som här till
exempel – prostitution och könssjukdomar. Det är väl inget märkligt idag men
1943 var det nog inte speciellt mycket filmer som behandlade ett sådant tungt
ämne. Det är förstås bara min egen slutsats.
Som så många gamla svenska filmer är mycket av deras
behållning av kalkonkaraktär. Det är ofta så pass illa agerat och regisserat
att det är rent löjeväckande. Så även här tyvärr! Inte hela tiden förstås och
heller inte av alla aktörer och aktriser. Vissa scener är helt magiska medan
andra känns så oerhört konstruerade att det blir tramsigt. Castingen känns
emellanåt oerhört märklig men det var kanske inte det viktigaste att de små
rollerna besattes av trovärdighet under den här tiden? Kanske nöjde man sig med
de stora rollerna? Nja, jag är inte imponerad över rollbesättningen i alla fall.
De större rollerna funkar som sagt men det räcker inte.
Framåt slutet blir den uppenbara sensmoralen aningen
plågsam. Det är så tydligt att det ska prackas på publiken åsikter och kunskap
om liv och leverne att det är jobbigt att se. Kunde man verkligen inte vara
lite mer subtil med detta? Att vara subtil tycks i alla fall inte ha varit något
problem när det kommer till de sexuella anspelningarna! Skulle det här vara en
film som hade gjorts idag hade de undvikande beskrivningarna inte kunnat tolkas
som något annat än ironi. Man får säga att det är intressant hur utvecklingen
utvecklats.
Som ett tidsdokument känner jag ett stort intresse när
jag ser filmen. De filmtekniska aspekterna som skådespel och regi drar ned det
en hel del liksom den förutsägbara dramaturgin men jag skulle trots allt vilja
kalla det för en underhållande film. Och det finns glädjestunder också!
6/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar