Paradiset
Regi:
Arne Ragneborn
1955
Drama
Bertil (Åke
Grönberg) får en sista chans på fabriken, han har varit nykter i sex månader
och mår hur bra som helst. Men påtryckningar från kompisar och motgångar i
hemmet driver honom tillbaka till en öl, sedan två öl och sedan… tja, låt oss
säga att hans nyktra stunder från det ögonblicket är väldigt lätträknade. Han
får sparken vilket gör att hans alkoholförtäring ökar. Samtidigt blir
direktören (Edvin Adolphson) på fabriken ombedd av sin läkare att dra ner på sin
alkoholkonsumtion. Han hävdar att han måste för representationens skull men det
är uppenbart att han har grava problem. Snart får även han sparken från sin
position vilket gör att han går ner sig ännu mer. Hans fru går ifrån honom och
snart är kronofogdens utmätning av hemmet ett faktum.
Tack vara Klubb
Super 8 får vi chansen att se den här filmen som tydligen har varit
försvunnen i många år. Och ska sanningen fram så hade jag min uppfattning om
vad det här skulle vara för en film. En halvkomisk pilsnerfilm som skulle vara
bortglömd så fort den var slut, men så var det inte! Visst skulle man kunna
kalla det för en pilsnerfilm, utan att för den delen syfta på någon ordvits.
För det är onekligen en underhållande film trots att den berör mycket
allvarsamma ämnen, dessutom på ett allvarsamt sätt. Det är en tragisk film och
om det nu finns något budskap handlar det om att det kan gå illa för vem som
helst, fattig som rik!
Något som imponerar på mig och som jag verkligen inte
hade räknat med är verklighetsförankringen och de filosofiska resonemangen som
ursäktar, eller åtminstone försöker förklara, drickandets anledningar. Och det
finns flera, det är inte bara en beroendeframkallande dryck, det finns också
sociala delar, grupptryck och gemenskap. Problemet är förstås när kontrollen
förloras såsom det är med alla typer av missbruk.
Det jag gillar med filmen är att det inte är så där
rysligt klämkäckt som det ofta kan vara i äldre svenska filmer. Jag vet att det
finns ett agg mot just det här fenomenet där ute, framförallt bland ungdomar.
Jag förespråkar som alltid att jag ska ge allt en chans innan man fördömer och
i det här fallet får man verkligen sin belöning. Skådespeleriet är visserligen
föråldrat men ändå realistiskt och inte överdrivet teatraliskt som det annars
kan vara i filmer från den här tiden.
Man sugs in och kan inte slita blicken, det känns som slutet
är oundvikligt – det tragiska slutet. Men ändå kan man inte vara riktigt säker
på hur det kommer att gå. Man väntar sig trots allt ett lyckligt slut och är
nyfiken på hur säcken kommer att knytas ihop. En mycket imponerade film som
verkligen väcker nyfikenheten mot Arne
Ragneborns andra filmer – fyra till antalet, som tydligen ska behandlas
liknande ämnen. Totalt fem filmer som regissör men ändå omtalad som svensk
films rötägg nummer ett enligt extramaterialet. Flera av hans filmer lyckades
nämligen fastna i censuren och frisläpptes bara efter omfattande klipp och
någon av dem lyckades till och med dra på sig ett totalförbud!
Förutom Arne
Ragneborn själv och de tidigare nämnda Åke
Grönberg och Edvin Adolphson
medverkar även Gösta Bernhard, Stig
Järrel och Sif Ruud i mindre
roller. Det här är en riktigt bra film som verkligen imponerar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar