Recension/Tävling: Pixar Short Film Collection 2

Ärligt talat så hade jag inte en aning om vad jag skulle förvänta mig av den här kortfilmssamlingen. Jag hade överhuvudtaget ingen koll på att första volymen redan var släppt och att det ens fanns den här typen av kortfilmssamlingar från Disney/Pixar. Nåväl, jag har inga fördomar och satte förstås raskt igång med att titta på vad det var för kortfilmer. Jag låter nog dummare än vad jag är här för naturligtvis fattade jag att det handlade om humoristiska animerade filmer av ypperlig kvalitet. Det är ju det Disney/Pixar är kända för eller hur? Och några av filmerna har jag sett sedan tidigare också!

Men med eller utan fördomar är det här precis vad jag förväntade mig och det är fantastiskt animerat! Det är också hysteriskt kul på sina ställen och jag känner att jag behöver den första volymen också! Men hela tiden är det inte roligt på det sättet, det är underhållande men den där gapflabbshumorn är inte närvarande hela tiden. Och det är faktiskt positivt, för när den inte finns med är den istället ersatt av eftertänksamhet eller genomtänkta historier. Inte sällen syftar de till tidigare filmer och figurerna känns ofta igen också. Framåt slutet hittar vi både kortfilmer från Bilar (Bärgarns Hejdlösa Historier) och Toy Story.

Det är svårt att betygsätta en sån här samling, ska man gå efter det starkaste kortet eller det svagaste? Eller ska man helt enkelt försöka sig på ett snittbetyg? Jag vet faktiskt inte! Det finns enbart någon enstaka historia av de tolv som jag inte riktigt tycker håller måttet och som mer känns som storyboardteckningar animerad film, lite överdrivet förstås men det är lång till den vanliga standarden! Så att betyget ligger oerhört nära toppskiktet är helt uppenbart. Jag tänker inte klottra ned några siffror men jag råder alla som underhålls av tecknade filmer att införskaffa den här – nu! Genast!

Bilder: © Disney/Pixar

---

Jag har även två exemplar av filmen på blu-ray att ge bort. Vill du ha ett ex? Skynda dig att höra av dig! Glöm inte att bifoga din postadress!