I
Tre Volti del Terrore
Aka
the three faces of terror
Regi:
Sergio Stivaletti
2004
Horror
Ombord på ett tåg möter tre personer en hypnotist. Han visar dem en
skimrande kristallkula och påstår att denna låter dem se tillbaka på bortglömda
händelser ur sina gångna liv. Den ena mer fasansfulla historien än den andra
visualiseras i deras sinnen och vi får följa med gravplundraren i en berättelse
som centraliseras runt en varulv. En skönhetsoperation där patienten snart blir
varse om att hon befinner sig in mardröm och att läkaren som ska utföra
operationen är en tvättäkta galning. Slutligen tar sig historien runt en
mystisk sjö där en vidunderlig varelse lever form. Men är det verkligen sant?
Är detta fria fantasier ur deras undermedvetna eller är det sanningen som en
gång för alla hinner i kapp dem?
Det här är visserligen bara Sergio Stivalettis andra film som
regissör men han är ingalunda någon nybörjare i filmbranschen. I tjugo år har
han arbetat med visuella effekter tillsammans med både storheter som Dario Argento och de kanske inte
riktigt lika kända, Lamberto Bava
och Michelle Soavi.
Man förväntar sig därför mycket
utav en sån här film, åtminstone att det ska vara visuellt bländande effekter.
Tyvärr blir man lite besviken på det området och framförallt inledningsvis på
en del CG-effekter som faktiskt är ganska fula. Det bättrar sig dock allteftersom
och totalt sett blir det trots allt inget misslyckande på detta plan.
Detta är alltså en episodfilm
och som sådan brottas den med en del problem. Det är alltid svårt att hålla
historien igång samtidigt som man börjar en ny berättelse. Man måste ha en bra
kringhistoria för att det ska fungera och berättelserna bör vara ganska lika
till sin stil. Jag tycker detta sammanfaller på ett bra sätt på två av de tre berättelserna
som är väldigt italienska till sin stil, den tredje och sista episoden är dock
nästan raka motsatsen och för tankarna till klassisk amerikansk b-monsterfilm.
Inte minst musiken åskådliggör dessa olika stilar, de två första episoderna har
nästan typisk giallomusik, enkla melodier som förstärker spänningen, medan den
sista låter på ett helt annat sätt men fortfarande med effektiv musik. Tyvärr
övergår denna spänning ibland till att bli överdramatisk och väldigt
klichéfylld.
Överlag kan man säga att
historierna inte tycks ha någon egentlig mening förutom att skrämma tittaren så
visuellt och absurt som möjligt. Det är svårt att förklara denna känsla men jag
får intrycket att filmen sköter sig själv ganska mekaniskt så att säga, det
finns ingen själ och övergripande tanke bakom. Stivaletti framstår som en medelmåtta i sitt berättande och redan i
inledningsscenen får man till exempel direkt intrycket av att det här är
konstruerat och det känns inte som en naturlig miljö. Ser man filmen till slut
vågar jag dock påstå att det finns en poäng med både överspelande skådisar och
konstruerade sets. Filmen avslutas med en del twists och själva slutpoängen
kanske är lite för filosofisk egentligen.
En sevärd film om du gillar
klassiska italienska skräckisar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar