Luftslottet
som Sprängdes
Regi:
Daniel Alfredson
2009
Thriller
Lisbeth ligger på sjukhus och vårdas för de skador hon ådrog sig i
slutet av förra filmen. Hon är misstänkt för mordförsök på sin pappa Alexander
Zalachanko, men är ännu för svag för att förhöras av polis och läkaren tillåter
ingen annan än hennes advokat – Mikael Blomkvists egen syster, att träffa
henne. Tillsammans smider de planer att ställa de ansvariga för de juridiska
övergreppen på Lisbeth Salander till svars för sina handlingar. Det visar sig
handla om en betydligt större och hemligare organisation än vad någon hade
kunnat förvänta sig. De drar sig heller för något för att förbli hemliga och
det som börjar med hotmejl till Millenniums ansvariga utgivare Erika förvandlas
snart till en fråga om vad som det är värt att riskera livet för.
Noomi Rapace gör åter
igen en mycket bejublad insats som Lisbeth
Salander och det skulle förvåna mig mycket om inte hon kan välja och vraka
bland erbjudandena efter den här trilogin! Jag vill heller inte förringa Michael
Nyqvist eller någon av de andra rollerna såsom Lena Endre, som förstås
alltid är bra, men det är Noomi som är de stora och starkt
lysande stjärnan i filmen! Hennes roll är destruktiv och när man följt hennes
berättelse i tre filmer är det inget konstigt att hon är som hon är. Man känner
sympati för hennes situation och frustration och ilska över det rättssamhälle
som kan hållas ansvariga för hennes svåra uppväxt.
Den här filmen har ett lite
annorlunda upplägg och annan approach än de två föregående filmerna Män Som Hatar Kvinnor och Flickan Som Lekte Med Elden då den inte
alls är lika våldsam och påträngande på ett omedelbart sätt. Här fokuserar man
inte på omedelbara övergrepp som en våldtäkt som sker just nu i detta nu, utan
snarare på den ackumulerade smärta Lisbeth
fått uppleva under i stort sett hela sitt liv. Att hon har svårt för att lita
på människor är inget som är svårt att förstå och torde heller inte komma som
någon nyhet av dem som sett de två föregående filmerna, men här känns det som
att hon öppnar upp sig lite. Och framförallt är det så att vi som åskådare blir
berörda av de osjälviska och uppoffrande handlingar som några av filmens
karaktärer gör för hennes välbefinnande. Det är helt klart att det inte behöver
handlar om stora saker, små gester kan uppskattas minst lika mycket beroende på
vilka förutsättningar som finns.
Men innan jag går in och agerar för
mycket amatörpsykolog är det kanske bäst att jag går vidare i min bedömning av
själva filmen. Ska man jämföra den här med de två föregående filmerna, som jag
redan till viss den gjort ovan, kommer kanske den här lite till korta.
Åtminstone om man förväntar sig samma typ av chockartad upplevelse som
framförallt den första filmen lyckades uppbringa. Det betyder inte att den är
mindre intressant men kanske lite långsammare i sig berättelse och så kan man
ju stora delar av historien sedan tidigare också.
Det är också så att man (jag)
numera börjar bli så kräsen att man nästan kräver att bli totalt överrumplad om
man ska bli riktigt nöjd. Detta gäller framförallt upplösningar och efter att
ha väntat i tre filmer på att få alla mina svar, hade jag väl kanske velat ha
något mer än vad filmen erbjuder. Men kraven är som sagt enormt högt ställda
och kanske egentligen mer mitt personliga problem är filmens. Kul är förresten
att vi får se min gamle hjälte Hasse Alfredson i en inte helt
obetydlig roll!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar