Giallo
Regi:
Dario Argento
2009
Thriller
I Turin härjar en
bestialisk seriemördare, han tycks hata allt som är vackert och skyr inga medel
för att förstöra de vackraste ansikten och de vackraste kropparna på de kvinnor
han torterar till döds. När den amerikanska modellen Celine försvinner tar
hennes syster Linda kontakt med polisen för att anmäla hennes försvinnande.
Kriminalinspektör Enzo Avolfi tror att det är värre än så, att Celine har
hamnat i händerna på den brutale mördaren. Han skulle bara veta hur rätt han
har…
Om sanningen ska fram så var det väl egentligen ganska
många år sedan Mäster Argento släppte ifrån sig något värdigt en mästrare. Men
gamla vanor sitter i länge och det finns fortfarande att enormt intresse av att
se hans filmer för mig. Jag förväntar mig inte längre att de ska vara
mästerverk utan nöjer mig om de är sevärda. Några har under årens lopp varit
under eller långt under förväntan, som Mother
of Tears nu senast eller Phantom of
the Opera för några år sedan och några har varit rätt så bra utan att vara
i närheten med de tidiga mästerverken. Jag gillade till exempel The Stendahl Syndrome rejält när den
kom.
Men det här är alltså Giallo, en titel som åtminstone får mig att tänka på de tidiga
filmerna, gjorda i en stil med skitiga, brutala och våldsamma mord och en
utredning som sedan ska ta oss med på en hisnande färd bland ledtrådar och
villospår för att sedan ge oss den långsökta och krystade sanningen. En giallo
helt enkelt, denna form av italiensk thriller som så många av oss verkar älska!
Det är bara det att Giallo är ingen
riktig giallo, det är möjligen ett försök att efterlikna en, men det är och
förblir i så fall en kopia av den verkliga stilen. Det är på tok för mycket
klichéer som borde ligga långt under Dario
Argentos värdighet att använda. Det är lite trist.
Men filmen tar sig och när den väl har kommit igång och
halva har gått eller så kanske så blir det faktiskt bättre. När jag tänker
efter så sker det faktiskt en intresseförändring när Adrien Brody stiger in i handlingen. Jag tycker nog att en
skådespelare av hans kaliber borde kunna leverera en vassare rolltolkning än så
här men så känns det inte som om Dario
Argento har personinstruerat sina skådespelare så väldigt mycket heller.
Men det finns några bra mordsekvenser som inte är så pjåkiga. Mördaren, som
visserligen inte är okänd för oss tittare är ganska karismatisk och till viss
del fascinerande. Kanhända är hela storyn lite tunn och lite enkel men det har
aldrig hindrat filmskapare från att göra visuellt bländande filmer förr, se
bara på Avatar!
Men bländande är det inte. Det är en högst medelmåttig
film egentligen men faktiskt sevärd trots allt och det är ju som sagt allt jag
kräver av en film från Dario Argento
nuförtiden. Det är långt ifrån det bästa han har gjort, men det är långt ifrån
det sämsta också. Det är en klart sevärd rulle, och definitivt för en
komplettist. En helt ok rulle med andra ord bara man tar den för vad den är och
inte förväntar sig att den ska leverera det som titeln anspelar på. Titeln har
helt andra förklaringar…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar