Emanuelle
in America
Regi:
Joe D’Amato
1977
Drama/Horror
I jakten på en bra story färdas Emanuelle (Laura Gemser) från plats
till plats med sin gömda kamera, alltid redo att ta en avslöjande bild. Det är
en resa som präglas av hennes erotiska lust och låter henne till exempel rekryteras
i ett modernt harem. Den låter henne också se vilka orgier som egentligen försiggår
bakom de diplomatiska dörrarna när det bjuds på festligheter eller vilka
perversa böjelser snuskigt rika kvinnor betalar ofantliga summor för att få
uppleva på en manlig bordell. På grund av dessa erfarenheter snubblar också
Emanuelle över snuff, ett ohyggligt våld av kidnappade kvinnor som torteras och
filmas för åskådarens nöjes skull.
Jag hade väl egentligen inga
speciella förväntningar på den här sleaze-klassikern men den visade sig vara
riktigt bra på många sätt och vis. Den har visserligen en handling som är
ganska tunn och man använder inte särskilt stora ursäkter för att ta första
bästa tillfälle i akt och visa lite naket. Eftersom det är Joe D’Amato
(Aristide Massaccesi) som står för regin kommer detta grepp inte särskilt
oväntat och den som ger sig till tåls får också sitt lystmäte tillfredsställt
med en smula fellatio, samt några få klipp penetration. Den som inte gillar
detta kan i princip titta bort för de allra mest utstuderade sexscenerna. Självklart
försöker också D’Amato att chocka, eller åtminstone få oss att tappa hakan av
förundran inför perversiteterna, detta sker tämligen isolerat med en scen där
en kvinna smeker könsorganet på en häst. Tämligen osmakligt, men med en viss
effekt skulle jag vilja påstå. Det blir också någon slags symbolism för
dekadans och människovärden. Allt kan verkligen köpas för pengar – eller?
Således en viktig ingrediens i filmen.
Tyvärr får man som vanligt
inte se Laura Gemser i några utstuderade sexscener. Men det är kanske tur
förresten, det skulle kanske innebära att hennes skönhet befläckades och att
mystiken kring hennes agerade försvann. Hon är sagolikt vacker och helt klart i
klass med både klassiska skönheter som Marilyn Monroe och en av mina personliga
skönhetsdrottningar – Carolyn Jones. Hon agerar med finess och hela tiden har
hon en erotisk aura över sig. Man kan skämtsamt läsa lite varstans på nätet att
en film höjer sig ett par betygsnäpp bara för att hon visar brösten. Det är väl
inte riktigt sant enligt mitt sätt att se det, men visst passar hon ypperligt i
rollen och det är ju faktiskt en ganska sleazy film!
Men sex är inte allt den här
filmen kan stoltsera med. Det innehåller också makalöst utstuderat våld i form
av några riktigt groteska tortyrscener. Jag finner dem mycket välgjorda och,
hur osmakligt det än kan låta, erotisk laddade. Inte för att de hetsar upp mig,
utan snarare för att filmens design får det att framstå på det viset. D’Amato
tar ut svängarna och lyckas verkligen beröra den här gången. Han fokuserar på ett
av filmskapandets stora tabun – sex + våld, och det kan jag inte låta bli att
beundra. Sadismen är påtaglig och motbjudande och bara tanken på att någon
skulle bli sexuellt upphetsad av tortyren är sannerligen kontroversiellt.
D’Amato bör få en lika stor eloge som den mer ansedde David Cronenberg fick för
sin film Crash som innehöll liknande teman.
Något som också förstärker
upplevelsen är Emanueles notoriska fotograferande. Det känns visserligen lite
tjatigt utfört, man zoomar in på hennes lilla dolda kamera och hon trycker på något
som kanske liknar en knapp varje gång, men det innebär samtidigt att hon får
personifiera filmens åskådare och således känner man sig mera voyeuristiskt deltagande och med det i åtanke är det här är en av de starkaste filmer jag har
sett och jag rekommenderar den mer än gärna för den som vill utmana sig själv.
En av D’Amatos absolut bästa
och starkaste rullar!
10/10
10/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar