Cornelis
Regi: Amir Chamdin
2010
Drama
1937 föddes en liten pojke i den Holländska
kuststaden IJmuiden, hans namn var Cornelis Vreeswijk. I sina tidiga tonår
flyttade han med sin familj till Sverige för att skapa sig en ny framtid.
Cornelis blev socialarbetare innan han av en slump kommer i kontakt med Fred
Åkerström som i sin tur presenterar honom för producenten Anders Bjurman.
Historien kan ta sin början! På några få år blir han Cornelis med hela svenska
folket, han blir älskad, hatad, fruktad och beundrad. Han hamnar i fängelse och
lever ett allmänt stökigt liv, hans äktenskap kantas alla av svår svartsjuka.
Han når stora framgångar men hinner inte uppleva de allra största innan han går
ur tiden – den 12 november 1987…
Till och med innan jag
har sett filmen inser jag att det här kommer att bli en mycket svår recension
att skriva. Nästan oavsett vilka kvaliteter filmen kommer att besitta är det
ofrånkomligt att den kommer att komma verkligheten till korta. Är man dessutom
lite av en Cornelis-fanatiker, som undertecknad, lär man känna igen
nyckelhändelser och reagera för om de inte visas på exakt det sätt man har
föreställt sig! Det här kommer således att bli en mycket negativ recension då
det mesta av texten kommer att fokusera på sådant som inte blev som jag helst
skulle vilja ha det.
Men det är ingen dålig
film egentligen, och jag tycker verkligen inget illa om den, det är bara det
att jag hade enormt uppskruvade förväntningar och att, framförallt Hans-Erik
Dyvik Husby även känd som Hank Von Helvete, inte fungerar lika klockrent i
rollen som jag hade förväntat mig. Han är otroligt bildlik, det finns ingenting
att klaga på när det gäller porträttlikhet, men rösten – och dialekten, de
funkar inte för mig. Att låta någon sjunga Mördar-Anders som Cornelis och komma
undan med det skulle vara ren blasfemi från min sida och Hans-Erik klarar inte
det heller. Han försöker men det blir mest pajaseri av det hela. Jag förstår
inte riktigt heller hur man tänkte när man gjorde filmen. Ibland är det
Hans-Erik som sjunger, förmodligen med egen röst även om läppsynkningen
fungerar ganska dåligt, medan det ibland rör sig om originalinspelningar med
Cornelis själv. Alla och envar förstår ju att originalet låter betydligt
bättre, Hans-Erik är inte ens i närheten av att frasera på rätt sätt.
Skådespelarmässigt
fungerar det emellanåt ganska bra för att spelas över ganska mycket i andra
scener. Detta gäller förstås hela ensemblen och inte bara titelrollen, men i de
scener som ska föreställa äkta tillbakablickar ryser man till lite. Jag är inte
helt säker på om det är Cornelis själv eller Hans-Erik jag ser.
Jag har också lite
problem med att greppa hela historien och ta till mig den på ett sådant sätt
som skulle vara Cornelis ande värdig. Jag känner till det mesta av historierna
kring mannen, myten och legenden och finner att man ibland fokuserar på lite
fel saker, man förringar viktiga händelser eller helt utelämnar andra.
Visserligen kan det inte vara lätt att återge ett sådant brokigt bluesliv som
det Cornelis verkligen levde på den korta tid som filmen varar, det finns allt
för många viktiga händelser som skulle behöva redas ut. Det känns lite som om
man måste skynda på händelseförloppen när man kommer framåt slutet på filmen,
man hoppar flera år fram i tiden och går mista om många viktiga konfrontationer
med både kronofogden och lagen.
Men när det gäller en
man med ett så komplicerat leverne som Cornelis kanske man får välja lite vad
man vill göra. Man kan nog inte visa varje lite vinkel i allting. Man kan inte
få artisten, privatpersonen, den offentliga Cornelis, äkta mannen, poeten,
författaren, vissångaren in i ett enda sammanhang. Man får nöja sig med en
flyktig överblick. Jag säger nöja sig med för man måste se den här filmen som
en introduktion till dem som inte lyckats på möjligheten att upptäcka Cornelis
än. Det är mycket musik och det levereras ett i slutändan mycket utelämnande
porträtt som jag finner mycket ärligt. Vi får följa med bakom kulisserna i
Cornelis liv, ta del av hans inre demoner och tycka synd om honom. Vi får se
den bräckliga sidan, den privata sidan fylld av både ångest och tvehågsenheter,
inte nödvändigtvis den yttre självsäkre poeten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar