From Dusk Till Dawn
Regi: Robert Rodriguez
1996
Drama/Thriller/Horror
George Clooney och Quentin Tarantino spelar
huvudrollerna som de båda bröderna Gecko. Efter en våg av rån och våldsdåd är
de på flykt till Mexico. För att nå sitt mål kidnappar de Jacob Fuller (Harvey
Keitel) och dennes båda barn (Juliette Lewis och Ernest Liu) till at köra dem dit
i sin husbil. Jacob är präst men har dragit sig tillbaka från yrket och i
bakgrunden finns hans frus olyckliga död.
Andra sidan gränsen styr de kosan mot en förutbestämd
mötesplats, The Titty Twister. Efter lite bråk och några supar upptäcker de att
det här inte är någon vanlig krog. Gästerna är inte där enbart för att dricka
öl utan något mystiskt försiggår. Något som det absurda sällskapet snart blir
varse.
Direkt när filmen börjar
kastas man in i en tät dimma av brilliant skådespeleri och excellent regi.
Främst är det George Clooney som imponerar för även om jag inte är någon stor
fan av honom, kan jag inte förneka det jag ser. Även Quentin Tarantino som jag
egentligen aldrig tänkt på som skådis är makalös. Han är också inblandad i
manuset och det är ett delvis välskrivet manus, det är ett som är säkert.
Relationen mellan bröderna
och deras offer, familjen Fuller, förstärks ytterligare av Harvey Keitels starka
insats. Hela tiden ligger musiken som en matta i bakgrunden. Trots det, är det
inget man egentligen märker. Kampen, om man nu ska kalla den för det, står
mellan Jacob Fuller och Seth Gecko (George Clooney). Det är nästan lite
psykologisk krigsföring mellan dem även om man förstår vem som ska vinna
kampen.
Nåja, Vad händer sen då? Jo,
när väl bröderna Gecko tagit sig över till andra sidan gränsen och in på The
Titty Twister, ändrar filmen karaktär tvärt. Istället för den täta thriller som
filmen från början utgav sig för att vara blir den nu istället en ganska billig
splatterhistoria. Blodet skvätter rikligt och även om effekterna faktiskt är
bra känns det aldrig som filmen återhämtar sig efter magplasket. Den blir
komisk och fjantig och även om en del av mina favoriter dyker upp här (Cheech
Marin och Tom Savini) så hjälper inte det. Visserligen fortsätter skådisarna
att sköta sina jobb, men det känns omotiverat och tråkigt. Kanske tyckte
skådisarna inte heller om den plötsliga vändningen?
Det här kunde blivit något
riktigt riktigt bra om man hade varit konsekvent och inte halkat in i
B-splatter framåt slutet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar