Snakeman aka The Snake King - 2005 - Stephen Baldwin har minst fjorton ansiktsuttryck mindre än Charles Bronson!

Det finns förstås flera utgåvor av den här filmen, men den jag har uppger en helt annan handling på baksidan än vad filmen egentligen innehåller. Handlingen utspelar sig i Brasiliens djungler där en mystisk kvarleva just har hittats. Enligt forskningsresultaten var kvarlevan av "Amazon-mannen" närmare 300 år när han dog. Detta väcker förstås intresse och en expedition ger sig iväg. Men det är inte bara ungdomens källa som finns i den stora djungeln. De blir också snart varse om en gigantisk femhövdad orm som vaktar den.

Som vanligt när man ska ta till en storlek större än allting annat tar man i rejält. Men man gör det redan från början och väntar inte till på slutet för att komma med en överraskning ännu större än vad vi har fått se tidigare. Det tycker jag är bra, man visar direkt vilken nivå man har lagts sig på och avviker sedan inte från den. Det är inte direkt blodigt och det är bara delvis en djurskräckfilm. Det är minst lika mycket en djungelfilm med infödingar och de kulturkrockar som uppstår. Jag gissar att filmen haft en relativt låg budget men den ser ändå förvånansvärt bra ut. Den dataanimerade varelsen retar inte upp mig alls.

Skådespelarmässigt är dragplåstret Stephen Baldwin som jag tycker har minst fjorton ansiktsuttryck mindre än Charles Bronson. Han lunkar omkring och är hur flegmatisk som helst mest hela tiden. Han har helt enkelt inte förmågan att visa några känslouttryck alls. Då tycker jag att flera av de andra skådespelarna är betydligt bättre faktiskt.

Det finns inga direkta överraskningar och det är inte en så värst skrämmande film heller. Jag tror faktiskt inte ens att man haft den ambitionen. Det behöver man heller inte ha då resultatet faktiskt är tämligen underhållande som det är!

6/10