The Collector - 2009 - En dödlig samlare!

Jag gillade den här filmen från första minuten, inte för att jag egentligen hade full koll på vad den skulle handla om, mer än det uppenbara som man kan läsa på baksidan av fodralet. Att en inbrottstjuv ska bryta sig in i en fastighet som tillhör någon rik knös och att det redan finns någon därinne. Att inte veta mer än så förhöjer kanske spänningen en smula också eftersom man inte riktigt är beredd på vad som ska hända. Så vill du verkligen inte veta mer än så är det kanske bäst att du slutar läsa nu. Ni andra som inte har något emot att få lite mer information kan förstås läsa vidare.

Jag kan konstatera att spänningen är den här filmens största behållning och att jag hade önskat en lite starkare motivation från mördarens sida. För det handlar ingalunda om enbart en samlare, det är inte ont innovativa fällor uppsatta över hela huset designade att vålla smärtsam skada om något av offren skulle försöka fly. Det saknas heller inte explicit våld när samlaren torterar sina offer i fastighetens källare och man kan väl säga att det här är någon slags korsning mellan Saw och People Under the Stairs kanske. Inga riktigt bra jämförelser någon av dem egentligen men de får duga. Själva atmosfären påminner väldigt mycket om de två filmerna i alla fall!

Men så är det ju som sagt det där med motivationen. När filmen är slut sitter man fortfarande förväntansfull och tror att man ska levereras ett svar eller två, men icke! Man får snällt nöja sig med att filmen slutar och de är väl inte omöjligt att någon kommer att göra en uppföljare på den här, den var i alla fall effektiv så länge den varade!

6/10