Memory - 2006 - är det möjligt att minnas sina föräldrars minnen genom det genetiska arvet?



Billy Zane tillhör absolute inte det gardet av skådespelare som jag vill kalla för favoriter och då uttrycker jag mig ändå diplomatiskt! Jag tycker han har en stil som gör att alla roller han gör blir mer eller mindre karikatyrer, vilket sällan funkar. I just den här tycker jag att han lägger band på sig, lite i alla fall, och levererar en oftast hyggligt trovärdig prestation. Själva filmen i sig kretsar kring minnet som titeln antyder och filosoferar kring om det är möjligt att minnas sina föräldrars minnen genom det genetiska arvet. Det blir en ganska spännande historia där vår huvudperson (Billy Zane) får se syner av det förgångna, i form av minnen. En seriemördare uppenbarar sig för honom och efter att ha börjat forska kring det hela och hittat miljöer som stämmer in med minnesbilderna han upplever, blir han mer och mer övertygad om att det han upplever är verkligt. Jag gillar upplägget och jag gillar filmen, maskerade mördare han man ju inte få för mycket av, men jag hade önskat att man inte hade gjort slutet så krystat och typiskt. Riktigt hur det hänger ihop vill jag dock inte avslöja. 

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar