Awakening of the Beast
Aka: O Ritual dos Sádicos
Regi: José Mojica Marins
1970
Horror/Drama
Ett experiment ska utföras där fyra personer, under inflytande av LSD,
skall konfronteras med Coffin Joe. Deras hallucinationer är individuella och
väldigt specifika för deras egna personligheter. Gemensam är dock att de alla
har anknytning till sex i någon form och att de framställs på ett relativt
sleazy sätt. Ska Coffin Joe ta deras själar i besittning och hur ska
experimentet gå?
Vi får följa några lösryckta händelser
som tycks symbolisera samhällets dekadans och förfall. Den degenererade
ungdomen som lever för sex droger och rock and roll finns nära till hands men
även former av sadomasochism finns tydligt närvarande. Våldtäkt och andra
perversioner gestaltas med en oerhörd precision, dock utanför kamerans räckvidd
det mesta av tiden. Jag vill inte påstå att detta är någon nackdel då det ofta
är en mycket effektivare sätt att påverkas sin åskådare än av visa allting på
en gång.
Detta hindrar förstås inte att det
vi konfronteras med är synnerligen psykedeliskt om än samtidigt enormt
förvirrande. Det är inte alltid lätt att veta vad som verkligen händer i
filmen, de små berättelserna som kanske finns till för att illustrera förfallet
är röriga och det mellansnack som finns med doktorn som ska utföra experimentet
och José Mojica Marins själv (som sig själv) bidrar inte till att förklara hur
allting hänger ihop direkt. Det verkar råda en hel del förvirring även mellan
dem och Marins påstår till och med vid något tillfälle att han inte har en
aning om vad han gör där.
Men allt det där är egentligen
bara uppvärmning för filmens verkliga handlig, nämligen experimentet. Fyra
personer ska under inflytande av LSD konfronteras med Coffin Joe, vilket
resultat som förväntas har jag ingen aning om. Heller inte vilken tes som ska
föras i bevis med hjälp av experimenten. Det jag dock vet är att filmen, i
samband med uppbyggnaden till experimentet, visar snuttar ur de tidigare Coffin
Joe filmerna och att när väl hallucinationerna kommer igång så blir det om
möjligt ännu märkligare.
De fyras hallucinationer flyter
ihop med varandras, visuellt sett är det väldigt starka och imponerande, men
vad som egentligen händer är många gånger helt höljt i dimmor. Det vill säga
vad själva symbolismen av de uppenbara händelserna egentligen betyder. Det är
kanske det som är filmens styrka också, att det inte finns några egentliga
svar. Var och en måste tolka händelserna utifrån eget huvud och på så sätt
skapa sin egen verklighet.
När jag tänker efter som nämns
det också någonting i linje med det i filmens början. Man måste utforska sin
egen värld, man består av två individer och så vidare. Eftersom det här bara är
andra filmen av José Mojica Marins jag ser så anser jag egentligen vara för
tidigt att uttala sig om saken, men jag är fullständigt övertygad om att den
här typen av filosofiska frågeställningar, där åskådaren skälv får klura ut
svara på något sätt är synonymt med denna mycket fascinerande filmskapare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar