The Grudge 2

The Grudge 2 – När jag nu såg den här uppföljaren till den amerikanska nyinspelningen, som i grund och botten härrör från den japanska Ju-On (som även i ursprungslandet gjordes om och turerna kring de olika versionerna är en lång historia), gjorde jag det ett par år för sent. Det vill säga att den var redan ett par år gammal när jag såg den och hade inte längre några som helst minnen av den första filmen, den amerikanska första filmen alltså. Jag tror dock inte att det hade varit någon nackdel att ha The Grudge i bakhuvudet när man ser denna. Historien är lätt rörig och verkar utspela sig på flera platser och tidsperioder på samma gång. Jag brukar normalt gilla detta grepp men här är det inget jag hänger riktigt med i. Det kan förstås också bero på att filmen inte tilltalade mig så där nämnvärt (eller det omvända förhållandet naturligtvis). Visst är det en välgjord film och överraskningseffekterna duggar tätt mellan varven, tempot är högt och den borde inte vara så seg som den faktiskt är. Allt som allt en film man bör se kanske, men inget man måste skynda sig med. – 5/10

Köp den på CDON
Hyr den på Lovefilm

2 kommentarer:

  1. Personligen så gillar jag verkligen inte "hoppa-till"-effekter. Det ger kanske en del en kortvarig adrenalin-tillförsel, men jag vill ha något mer långvarigt. När jag såg japanska Ju-on The Grudge (bioversionen) så satt den kvar i huvudet efteråt och skrämdes. Sånt gillar jag :-)

    SvaraRadera
  2. Instämmer! Jag tar stämning över överraskningseffekter alla dar i veckan. Jag inser dock (nu) att ovanstående minirecension inte var tydlig nog på den punkten.

    SvaraRadera