Bambi
Regi: David Hand
1942
Animerad
I skogen föds en prins. Det är något som alla djuren har väntat på och
självklart en stor händelse. Den lilla prinsen – Bambi, är ett litet rådjurskid
som redan från barndomen för lära sig att upptäcka världen. Han förundras över
dess skönhet och förfäras över allt som kan gå illa. Åtminstone när han
upptäcker hur farlig människan kan vara. Ett skott ljuder och Bambis mamma
kommer aldrig mera tillbaka. Men Bambi överlever och i nästa del har han vuxit
upp. Ett helt annat liv väntar honom som tonåring, den första kärleken spirar
och alla hans barndomskamrater, kaninen Stampe och skunken blomma träffar också
sina kärestor. Men människan kommer tillbaka i stort antal och skogen är inte
längre trygg. De tvingas fly och innan de vet ordet av är det inte bara jägarna
och deras hundar de måste fly ifrån, skogen står också i brand!
Jag har tidigare varit inne på
att Disneys klassiker har olika
dignitet och Bambi har en av de allra
högsta. Berättelsen är ömsom rolig och underhållande och ömsom så tragisk att
tårarna faktiskt rinner. Den lilla Bambi
är så söt och oskuldsfull och ser förstås världen med ett barns ögon. Han
förstår inte det som hans vuxna mamma försöker varna honom för men blir varse
om att allt inte är en dans på rosor. Senare har han växt upp, för filmen
funkar lite antologiskt med olika perioder av hans liv, och står inför nya
utmaningar – kärleken.
En av de mest kända scenerna i
den här filmen, när Bambi är ute på
hal is är väl något som man har sett även om man inte har sett filmen. Det är
en så omtalad scen att den nästan sitter i folksjälen och det är en egenskap
som inte kan tillskrivas särskilt många filmer eller scener! Man skulle väl
nästan kunna säga att det har skapats någon sorts idiom av det hela ”som Bambi
på hal is” brukar man säga, ganska intressant!
Tecknarstilen är som det ska
vara, det är den klassiska stilen som sig bör och eftersom filmen är från 1942
är det inte konstigt. Men man har lyckats göra bakgrunderna oerhört levande
jämfört med Pinocchio till exempel. Det
beror på att man har använt någon sorts ny kamera som kan ta bilder i flera
lager eller något sådant. Jag begriper inte riktigt det tekniska men det blir i
alla fall en tredimensionell känsla av det hela!
Någon särskild sensmoral finns
det väl inte i filmen, men man måste ju inte alltid ha en sådan heller. Det är faktiskt
rätt så befriande att bara ta del av de söta karaktärerna utan att behöva lägga
till på allegorier och liknande. Självklar finns det uppenbara saker som att
mamma/son förhållandet lika gärna kunde varit mänskligt. I Disneys filmer finns det ju allt som oftast en själ som är svårt
för andra att reproducera och det är väl kanske därför Disney har den statusen de har idag. Det är de som skiljer agnarna
från vetet helt enkelt!
Bilder: © Disney
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar