Den mest ökända
filmen i svensk historia står det skrivet med stora bokstäver längst upp på
fodralet. När detta påstående först publicerades på facebook hävdade jag att
detta snarare skulle vara ett epitet lämpligt för Sverige åt svenskarna. Någon annan menade att Kalabaliken i Bender skulle vara filmen. Men här är det alltså Pettersson & Bendel som åsyftas så
låt oss utgå från den hypotesen.
Det man syftar på är att filmen inte bara är en komedi
utan även en film med ett antisemantiskt budskap. Den kom i alla fall att
uppfattas så oavsett om det var meningen eller inte. Det gick till och med så
långt att den användes i Nazityskland som propaganda. Man menade att filmen
illustrerade judarnas uselhet så väl att man till och med lanserade den två
gånger! Det är förstås sorgligt att en underhållande film ska ha en sådan mörk
skugga hängande över sig men vi får helt enkelt se den som ett historiskt
dokument, och med bakgrund mot att vi faktiskt vet bättre idag än att
stereotypisera på det sättet, får vi se bortom den nedvärderande bilden på
judar som filmen visar.
Någon gång på 80-talet såg jag filmen P & B. Det var en film av Hasse Alfredsson med Stellan Skarsgård och Allan Edwall. Jag hade inte en tanke på
att det var en nyinspelning av en äldre film. På den tiden var det heller inte
sånt agg mot äldre filmer som gjorde om på nytt. Det var väl i och för sig inte
lika vanligt som det är idag men ingen tänkte egentligen inte i de banorna. Det
spelade ingen roll om det fanns en äldre film eller inte. Man såg filmerna för
vad de var och inte för vad man tyckte om eventuella föregångare. Man struntade
fullständigt i att Sergio Leones För en
Handfull Dollar var en ny version av Akira
Kurosawas Yojimbo.
Men jag såg alltså Hasse
Alfredssons film utan en tanke på något alls. Jag gillade filmen skarpt,
det är inget snack om det. Nu minns jag inte så mycket detaljer av den men i
och med bekantskapen med den här inser jag hur lika filmerna är. Det går inte
att säga vilken av dem som är bäst. Det finns ingen anledning att jämföra dem
på det sättet heller. I den här påtalas det några gånger att Bendel är jude,
vilket jag inte kan minnas från Alfredssons
version. Han framställs på ett mycket ofördelaktigt sätt. Det är uppenbart att
det enda han bryr sig om är pengar och ingen ska komma och säga något annat än
att han har sinne för affärer, även om dessa inte alltid är helt rumsrena.
Pettersson och Bendel träffas under en pressning första
gången. Pettersson vill väl bara sova men Bendel ger sig inte. Han vill att de
båda ska bilda företag tillsammans. Han menar att med hans affärstalang och med
Petterssons charm kan de komma hur långt som helst. Det är inte helt ärliga
affärer med Pettersson som charmör, på gränsen till solochvårare, och Bendel
smidandes planer i bakgrunden. Hur som helst jobbar de sig upp ur slummen, skaffar
efter ett tag fina kostymer och kontor. Det går bra för Pettersson och Bendel! Det
är kanske det som är så underhållande. Själva förvandlingen av en 25-öring, som
sedan blir en krona, som blir en tia, som blir en hundring och så vidare.
Men allt handlar inte om pengar, åtminstone inte för
Pettersson som efter hand börjar få nog av att luras. Han vill inte låtsas vara
kär i en kvinna för att kunna komma åt hennes pengar. Hans kärlek är på annat
håll. Helst av allt vill han vara med Mia. Naturligtvis strular det till sig,
det behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut. Även här har den
sluge Bendel ett finger med i spelet. Men med Mia ute ur bilden tappar också
Pettersson gnistan och företaget ser ut att gå utför, eller gör det?
Semmy Friedmann
är övertygande som Josef Bendel. Är det meningen att han ska gestalta en dubiös
människa så har han lyckats väl. Jude eller inte, det spelar ingen roll. Mia
spelas av Birgit Sergelius och
hennes väninna, Stockholmsbruttan Elsa, görs av göteborgskan Isa Quensel. Tydligen så fick hon
imitera repliker en efter en för att få till dialekten men jag tycker det
funkar bra. Sist men inte minst, filmens stjärna, Adolf Jahr, är den som lyser allra klarast. Hade han inte den
naturliga charmen som visas i filmen så var det en förbannat bra prestation!
8/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar