2012 - 2009 - Storslagen förödelse!

Är det något som Roland Emmerich kan göra så är det storslagna katastroffilmer med massiv förödelse i sitt kölvatten! Och även om jag personligen förr i världen gjorde allt jag kunde för att övertyga folk om vilken usel film Independance Day var kan jag inte ignorera dess produktionskvaliteter. Här har Emmerich helt klart lärt sig av sina tidigare misstag även om det är lite för mycket heroiska hjälteinsatser där folk offrar sig för en större sak för att jag ska trivas riktigt bra med filmen. Den är också lite för lång och blir lite seg i början och slutet. Mittenpartiet är dock filmens pärla och där finns inte en enda död eller händelselös sekund. Briljant realism genomförd på ett storartat sätt skulle man kunna säga. Man kan heller inte klaga på skådespelarna och flera namnkunniga aktörer medverkar. I de stora rollerna ser vi John Cusack och Chiwetel Ejiofor, men även namn som Danny Glover och Amanda Peet medverkar i betydande roller. Dock är jag mest imponerad av Woody Harrelsons gestaltning av den smått fanatiske eller åtminstone gravt excentriske domedagsprofeten Charlie Frost! Hur det går ska jag inte avslöja, om nu någon inte kan räkna ut hur det går i en amerikansk katastroffilm av gigantisk modell, men jag garanterar att de inblandade aldrig någonsin kommer att glömma sitt äventyr! Helt enkelt en riktigt underhållande film där man bitvis till och med har fått det amerikanska flaggviftandet under kontroll! – 8/10



2 kommentarer:

  1. Hej! Intressant recension, men jag har svårt att begripa att du kunde belöna den med 8/10. Det jag däremot kan hålla med om är Woody Harrelsons prestation. Jag tyckte mest att allting var en himla röra, där CGI hade den största rollen och att all tyngd i filmen hade lagts på effekter.

    Ta nu inte för givet att jag tycker din sida här är dålig. Jag hittade den nyligen och kommer absolut fortsätta läsa den :) Läs gärna min också och tyck till. Den är inte lika proffsig som din, men en kommentar är alltid rolig.

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Man kan ju inte vara överens om allt, olika tycke och smak helt enkelt. Jag tycker det här var en storslagen actionfylld katastroffilm som tilltalade mig, därav betyget förstås.

    SvaraRadera