Recension: Orphan - 2009



Orphan
Regi: Jaume Collet-Serra
2009
Thriller

Kate och John Coleman (Vera Farmiga och Peter Sarsgaard) har nyligen förlorat ett barn, ett ofött barn till och med, och har under en tid övervägt att adoptera. De ger sig iväg till ett barnhem i trakten med ambitionen att adoptera och älska ett barn som verkligen behöver det, istället för deras dödfödda Jessica. De fastnar snart för en liten flicka vid namn Esther (Isabelle Fuhrman). Hon kommer ursprungligen från ryssland och har varit lite otursförföljd. Hennes förra fosterföräldrar omkom nämligen i en brand som hon själv undkom med nöd och näppe. Det är precis en sådan flicka de har bestämt sig för och Esther verkar verkligen behöva kärleken från ett par föräldrar! Hon smälter bra in i familjen, men sonen – Daniel (Jimmy Bennett), är aggressiv och motsträvig mot den nya familjemedlemmen. Dottern, den gravt hörselskadade Max (Aryana Engineer), är däremot öppen och de två knyter snart sina band med varandra. Snart blir det dock uppenbart att allt inte står riktigt rätt till med Esther och att hennes historia är betydligt mörkare än vad som först varit känt. Faktum är att när Kate börjar gräva djupare är sanningen betydligt mer skrämmande och oväntad än vad någon hade kunnat tro.

Den enda referenspunkten jag har till Jaume Collet-Serra är House of Wax, en film som nästan alla tycks älska att hata och som de flesta verkar minnas för Paris Hiltons död. Jag var heller inte särskilt imponerad av filmen och det borde ju göra att varningsskenet skulle stråla kring den här filmen. Men facit i hand kan jag dock säga att det är stor klasskillnad mellan filmerna och att det här är ofantligt mycket bättre än var man skulle kunna tro!

Det var inte länge sedan jag såg The Children, en film som imponerade stort på mig, och konstaterade att filmer om mördande barn, eller filmer där barn mördas brutalt, är mycket ovanliga. Det här är dock inte riktigt samma genre och ligger mer åt thriller än åt skräckhållet. Den är dock brutal nog på sina ställen och faktiskt riktigt rå i sin framställning av våld. Det är inte superblodigt men några av våldseffekterna är riktigt iögonfallande och oväntade!

Handlingsmässigt påminner det en hel del om Whisper, men där Whisper använde sig av övernaturligheter för att berätta sin historia förlitar man sig istället här på realism. Jag kan inte påstå att allting är logiskt hela tiden, men tillräckligt mycket för att det här skulle kunna vara på riktigt under rätt omständigheter. Isabelle Fuhrman är riktigt bra i rollen som Esther och lyckas bra med att använda sig av de små medlens skådespeleri. Hon lyckas ge uttryck åt en känsla genom en blick eller genom att förändra sitt leende en smula.

Men det är inte bara en film för förlitar sig på våldsamheter och terror från en adoptivdotter. En stor del av behållningen, åtminstone för mig, är själva mysteriet kring Esther. Vad bottnar hennes historia i? Vad är det för en mystisk bibel hon bär med sig? Är hon ”bara” en fullblodspsykopat eller finns det fler personlighetsstörningar där? Svaren kommer lite för tidigt enligt min mening och gör att slutminuterna kanske blir lite för standardiserade. Det är lite synd när man ägnat så mycket tid åt att bygga upp filmen mot ett klimax, men det är fortfarande mycket mycket bra!

Recension: Jean-Michel Cousteau: Ocean Adventures - 2006



Jean-Michel Cousteau: Ocean Adventures
2006
Dokumentär

Legendaren Jacques Cousteaus son Jean-Michel tar oss med på en resa i oceanernas förlovande land. Vi träffar på många vackra och förbluffande djurarter, men också utrotningshotade sådana under expeditionerna till korallrev och djurskyddsområden. Vi får också bilden fullständigt klar för oss när det gäller människans påverkan av dessa fantastiska miljöer.

Jag måste väl början med att villigt erkänna att det här är något jag egentligen aldrig skulle ha gett mig på att se överhuvudtaget. Man blir dock lockad av den lyxiga förpackningen och snygga undervattensbilden är ju aldrig fel. Dokumentärer om olika exotiska djur kan vara nog så intressanta också. Jag måste vidare erkänna att jag aldrig hört talas om varken Jacques, som tydligen är något av en pionjär inom marin forskning, dykning och undervattensfotografering, eller hans son Jean-Michel. Jag är alltså inte vidare insatt i branschen och kan således bara beskriva min uppfattning av det jag ser och hör utan förutfattade meningar om varken den ena eller den andre.

Nåja, det finns några episoder ur en längre (förmodar jag) TV-serie samlade på denna dvd och jag tänkte göra några korta kommentaren om vart och ett av dem.

Voyage to Kure Part 1 & 2 – Som den första bekantskapen med naturen, såsom skildrad av Jean-Michel (det är han som är producent för serien) möts vi här av fina naturbilder. Det hela är gjort mera som ett reportage kring själva expeditionen än bara en massa bilder på korallrev staplade på varandra och det tycker jag är lyckat. Det är också lyckat att man får följa teamet från den ena ön till den andra, från Hawaiis huvudöar till de mest avlägsna, och jämföra vilken påverkan människan haft på miljön beroende på hur exploaterad närmiljön har varit och under hur många år. Det är också av intresse att se vilka åtgärder vi människor senare tagit för att återbygga djurbestånd eller bevara naturen i en så orörd form som möjligt. Man imponeras verkligen av alla dessa eldsjälar som verkligen ger allt för att naturen ska ges chans att läka. Berättarröst: Pierce Brosnan

Gray Whale Obstacle Course – Som titeln antyder är den här episoden explicit tillägnad gråvalens problem och vandring från sydligare vatten till Berings hav dit de vandrar för att äta. Jag tycker personligen att det är intressantare att få följa en djurart än att fokusera på ett helt område. Troligen har detta att göra med att jag inte är tillräckligt insatt i biologin. En biolog skulle säkert finna det väldigt intressant att iaktta en enda plats för förändringar i växtlighet och fauna under flera år, men som lekman har jag inte riktigt det intresset. Även här, trots att vi får följa med på en vandring, är det människan som är den största av bovarna och valens största fiende även om människan och skyddar den och forskar kring dess population för att kunna säkerställa dess fortlevnad. Berättarröst: Pierce Brosnan





Sharks at Risk – Hajdokumentärer är alltid intressanta och det är väl det som lockar mest om man ska sätta på discovery Channel eller animal planet på TV. Här får vi göra bekantskap med några olika hajarter men vå får också se intervjuer med fiskare etc. och en bakgrund till hajarnas funktion som toppen av näringskedjan i havet. För lite hajar innebär att någon annan art får för stort utrymme, vilket i sin tur innebär att någon annan riskerar att utrotas. Det är sådant här tänkande i flera steg som hela samlingen av undervattensdokumentärerna egentligen går ut på och fokuserar mycket ikring. Naturligtvis dediceras en del av det här avsnittet åt den mest fascinerande hajen av alla – vithajen och man får se både hur teamet dyker på botten med en dylik och den mer vågade snorklingen vid ytan. Det är faktiskt ganska spännande även om man inser att dykarna, även om det faktiskt befinner sig i fara, inte kommer att skadas på något sätt. Diverse myter om hajar avverkas också. Haven är inte fulla av hajar och endast ett fåtal attacker mot människor sker varje år och då endast beroende på att hajarna misstar människan för sitt egentliga byte. Tragiskt nog får vi också se bilder av ett av mina hatobjekt – hajfensfiske. Det är starka bilder men jag hoppas att de kan resultera i en och annan protest mot denna industri. Berättarröst: Pierce Brosnan

Americas Underwater Treasure Part 1 & 2 – Skatterna det talas om i titeln är faktiskt inte bara olika djurarter även om dessa naturligtvis tar upp en stor del av dokumentären. Jag förundras förstås över storleken på en del fiskar, vilken gigantisk storlek judefisken (Epinephelus itajara) egentligen har är till exempel långt svårare att föreställa sig än vithajen. Men det handlar som sagt om andra skatter också såsom kulturarvet efter sjunkna skepp och hör och häpna vilken förödande effekt en del djurliv har på dessa sjunkna skatter, visserligen sägs det inom parantes att det faktiskt är människans orsak att ”fel” djurarter etablerar sig på platser där de egentligen inte hör hemma… Berättarröst: Robert Redford

Ska man då dra någon form at slutsats av detta så blir det att det för min del blir lite tjatigt i slutändan. Det pratas om människans roll som miljöbov mellan raderna hela tiden och även om det är hemskt och tragiskt med all plast som fåglarna sväljer och sedan matar sina ungar med, eller de övergivna fisknäten som både sälar och andra marina varelser fastnar i för att sedan drunkna, så blir det lite för mycket för min del. Jag skulle gärna ha sett mer information om vart och ett av de olika djuren istället för pekpinnar och varningar om miljöpåverkningar hela tiden. Dock tror jag att man kan tillgodogöra sig det här betydligt bättre om man väljer att se ett avsnitt då och då istället för att sträck se alltihop på en gång såsom jag har valt att göra inför den här recensionen.

Naturens största fiende – Människan?

Recension: Osedliga Kvinnor - 1979



Osedliga Kvinnor
Aka: Immoral Women, Les Héroïnes du Mal
Regi: Walerian Borowczyk
1979
Erotik

En tredelad antologifilm som handlar precis det titeln antyder. Tre delar som alla utspelar sig i olika tidsperioder och under olika förhållanden. Först ut är bagardottern som använder sin kvinnlighet för att manipulera karlarna i renässansens Italien. Hon låter sig porträttmålas av en berömd konstnär och han får också tillgång till henne på alla sätt. Men han är inte den enda som får full tillgång, hon är omättlig och lyckas nå sitt mål genom att bussa karlarna på varandra. Sedan förflyttar vi oss framåt i tiden till 1800-talet där en ung flicka lever ett oskuldsfullt liv. Hennes bästa vän är en kanin – Pinky som skänker henne stor glädje. Hon är olydig mot sina föräldrar som slutligen straffar henne – hårt! Men hon tycks inte reagera och till slut kryper sanningen fram – kanske… Sist ut är ett kidnappningsdrama med en twist på…

Margherita: Första episoden utspelar sig alltså för ganska länge sedan – under renässansen i Italien. Så vitt jag kan förstå, utan att vara någon direkt kännare av historiska miljöer, ser det väldigt tidstypiskt ut. Det finns en komisk ton över det hela och jag kommer att tänka på Pier Paolo Pasolinis The Canterbury Tales faktiskt. Det är förstås inte riktigt exakt likadan känsla men det finns något lustfullt och lättsamt över alltsammans. Det är inte erotik som på något sätt eggar eller hetsar upp någon libido, men likväl är underhållande att se på. Det är väl inte lika intressant vad det handlar om och hur historien tar sig mot sin upplösning som själva formen av framställningen. Det är vackert och tilltalande snarare än erotisk upp hetsande men hur det går, det struntar jag blank i!

Marceline: Den här episoden är inte i närheten av den längd som inledningsepisoden Margherita stoltserar med. Men vad betyder det egentligen? Ingenting skulle jag vilja säga då den här är överlägsen den första delen. En kanin har en viktig betydelse för handlingen men även om det finns sexuella antydningar skulle jag aldrig kalla det här för tidelag. Och tur är väl det egentligen, för det finns väl andra, mer upphetsande saker än så? Men antydningar finns och jag kan tänka mig att det har orsakat en hel del rabalder genom åren. Själv tycker jag den här episoden är synnerligen vacker och faktiskt, till skillnad från den första – Margherita, erotisk i någon mån. Det är absolut inte frågan om några explicita bilder och man för vacker nöja sig med att se ett par bröst och något halvdolt könshår vid något tillfälle. Historien har också mer att förtälja än den första tycker jag och slutet är faktiskt riktigt makabert om jag får säga det själv. Poängen som kommer i slutet tänkte jag inte alls gå in på för det skulle definitivt förstöra upplevelsen! Även här är det frågan om en tidstypisk betraktelse men denna gång utspelar det sig i slutet av 1800-talet eller möjligen i början av 1900-talet. Fantastiskt bra om jag får säga så!

Marie: Tredje delen är lite annorlunda än de två första. För det första så utspelar den sig i nutid och den har inte alls samma mått av erotik i sig som de två första. Det är ett kidnappningsdrama som, låt oss säga, inte går riktigt som förväntat. Men det är som sagt inte så mycket erotik tycker jag. Det finns sex inbakat i den – absolut! Men det är av sådan karaktär att det i så fall skulle vara mera pornografiskt än erotiskt. Utan att för den skull vara explicit på något sätt. Det finns egentligen ganska lite handling i den här och det är svårt att beskriva dess egentliga behållning utan att avslöja för mycket. Jag tror vi får nöja oss med insinuerat tidelag (igen) och ett twistat slut!