Van Helsing
Regi: Stephen Sommers
2004
Action
Dr Gabriel Van Helsing (Hugh Jackman), den största och
bästa monsterjägaren av dem alla, får i slutet av artonhundratalet i uppdrag av
Vatikanen att hitta och döda den ökände greve Dracula. Han är synnerligen dedicerad
till det han gör och när han väl kommit till Transsylvanien stöter han på både
farliga varulvar och den vackra Anna (Kate Beckinsale) vars släkt försökt döda
Dracula i generationer. De slår följe och ger sig efter den odödliga
ärkevampyren Dracula. Det finns bara ett sätt att döda honom på men vilket är
en väl bevarad hemlighet.
Jag vet inte riktigt vad man
ville ha gjort med filmen, bitvis känns den som en klassisk matinéfilm, bitvis
som en komedi och bitvis verkar man försökt att lägga in så många skrämmande
varelser samtidigt i bild som möjligt. Allt blir dock ett totalt misslyckande
och hur man än vänder och vrider på filmen, finns det ingenting som fungerar.
Manuset måste vara rekord tunt, regin är nästan helt frånvarande och
skådespelarna spelar över till den milda grad att jag nog aldrig sett på maken.
Ta t. ex. det här med accenter, Kate Beckinsale misslyckas totalt med att låta
östeuropeisk i och med att hon överdriver så förbannat. Less is More som man
säger. Det finns heller inga karaktärer man egentligen bryr sig om i filmen,
det spelar helt enkelt ingen roll om de lever eller dör.
Vad filmen däremot har är ett
mycket högt tempo rakt igenom och då det här faktiskt är en actionfilm får man
väl säga att man har levt upp till första delen av åtagandet. Datorgenererade
effekter finns också det gott om och de ser faktiskt ganska bra ut. I alla fall
om man bortser från att man faktiskt ser att de är datorgenererade och i och med
att rörelsemönster i kombination med det förutsägbara bildspråket ser helt
onaturligt ut sitter man och retar sig på något som faktiskt är filmen
starkaste kort. Mycket snygga förvandlingar slarvas t.ex. bort i försök att
göra betydligt mer än man faktiskt klarar av.
Något som i alla fall jag
uppskattar är när man refererar till andra filmer i film och det gör man här.
Själva början av filmen är t.ex. nästan exakt kopierad från Frankenstein (1931)
och många andra referenser till kända filmer finns också utspridda längs vägen.
Tyvärr räcker inte detta och det här blir bara en fruktansvärd film i 160
millioners klassen som i nästan varje sekund dryper av klichéer. Att man
lyckats packa in så många under de dryga två timmarna som filmen varar måste
var någon form av rekord, en stor bedrift är det helt klart. Förutsägbart för
att inte säga övertydligt och med ett ohyggligt tråkigt bildspråk som gör att
man gång på gång starkt funderar på att stänga av eländet.
Det som var mest berörande
var att Stephen Sommers dedicerat filmen åt sin pappa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar