Windmills of the Gods
Regi: Lee Philips
1988
Drama/Thriller
I ett försök att dra igång ett nytt projekt försöker USA:s president
övertala collageprofessorn Mary Ashley till att bli den nya ambassadören i
Rumänien. Samtidigt agerar en ytterst hemlig organisation i det fördolda som
också har vinning av Marys utnämning till ny ambassadör. Båda parter blir
förkrossade när Mary, trots övertalningsförsök, tackar nej till uppdraget. När
hennes make omkommer i en olycka några veckor senare kommer dock saken i ett annat
läge, hon har inget som binder henne hemma i Kansas längre och tackar ja till
posten efter att ha omprövat sitt beslut. Hon kastas in i en värld av intriger
och falskspel där det inte är helt självklart vem man kan lita på eller om den
bästa vännen faktiskt är ens fiende. Och vad värre är, hon har ett pris på sitt
huvud.
Tittar man på en film, eller
miniserie gjord för TV som det faktiskt oftast handlar om, baserad på en bok av
Sydney
Sheldon förväntar man sig en viss form av intriger. Dessa brukar inte
sällan vara väldigt lika de som återfinns i diverse såpoperor vilket i sig inte
behöver vara någon nackdel. Det finns väl få sätt att gestalta en historia lika
komplicerat som i en såpa och det brukar finnas rejält med utrymme till just
intriger. Tyvärr blir det lite fattigt med dessa just i denna men den
stoltserar å andra sidan med en ganska känd skådespelararsenal istället.
Jag kan väl inte påstå att de
beter sig som virtuoser i sammanhanget men det funkar i alla fall förvånansvärt
bra. Många kända namn medverkar, såsom Jacelyn Smith och Robert
Wagner i huvudrollerna samt Ian McKellen som alltid är en fröjd
att se. Förutom dessa hittar man en mängd kända ansikten som man kanske inte
kan placera ihop med ett namn utan vidare men som onekligen har en enorm rutin,
åtminstone vad gäller TV-film. Den som är intresserad kommer också att finna
den gamle kultskådisen Franco Nero i en mindre roll samt Michael
Moriarty, som imponerade stort med sin medverkan i förintelsen, även om
han ingalunda är lika bra här!
Själva grundtanken är alltså ett politiskt
maktspel och man har förstås blandat in lite kärleksrelationer i det hela.
Dessa går dock aldrig riktigt till överdrift även om det faktiskt tenderar att
bli lite segt emellanåt. Däremot är det lite för enkelt, karaktärerna är lite
för träiga och när man sett färdigt på alltihop känner man sig faktiskt lite
små lurad. ”Jaha, vad det här allt jag fick” tänker man och det är ingen
positiv egenskap i sammanhanget.
Jag tror att man, mer än någonsin
när det gäller Sidney Sheldon filmatiseringar, måste uppskatta såpoperans
dramaturgi om man ska ha en chans att uppskatta den här. Det ligger helt enkelt
lite efter de andra filmatiseringarna, åtminstone de som jag har sett och
recenserat och det har blivit några stycken vid det här laget – If Tomorrow Comes aka Tracys Hämnd, Memories of Midnight aka Catherines
Dröm och Master of the Game aka Spelets Härskare. Den är dock
tillräckligt intressant för att jag ska tråna efter fler filmatiseringar, livet
är märkligt – eller hur?
6/10
6/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar