Vilse i Pannkakan
Regi: Staffan Westerberg
1975
Fantasy/Äventyr
Staffan (Staffan
Westerberg) är fem och ett halvt år eller 2907 dagar, så han är ganska gammal.
Hans mamma och pappa lämnar honom med en gigantisk pannkaka som han ska äta
upp, men han vill inte! Plötsligt hörs en röst från pannkakan och fram tittar
Vilse, en liten krabat inte större än ett finger som bor i pannkakan
tillsammans med sin maka Vilja och en massa andra figurer. Trashanken som ska
segla med sin båt till horisonten eller den elaka Storpotäten som vägrar dela
med sig från sitt stora potatisland.
Det finns väl egentligen inte så mycket att säga om den här
serien som inte redan har sagts. Den har anklagats för att ha förstört
barndomen för en hel generation men jag tog då i alla fall ingen skada av den.
Jag var fem år gammal när serien gjordes och gillade den skarpt. Därför var det
med stort intresse som jag ånyo bekantade mig med den igen när tillfälle
äntligen gavs.
Jag konstaterade snabbt att om
jag inte haft en nostalgisk koppling skulle jag nog ha stängt av ganska så
raskt. Ändå lyckades serien att fånga mitt intresse av någon skum och mystisk
anledning och de första fem av de totalt tio avsnitten försvann utan att jag
knappt hunnit blinka. Ju längre berättelsen pågår desto intressantare blir den,
man lär faktiskt känna karaktärerna även om de råkar vara dockor och tydligt
manövrerade av mänskliga händer. Staffan Westerberg försöker heller inte dölja
detta vilket jag tror hade varit ett ödesdigert misstag.
Det uppenbarades också för mig
att trubaduren som spelar låtar mellan avsnitten och även en del symboliserande
visor som ingår i berättelse är ingen mindre än – Thomas Wiehe! Jag älskade
denna musik som barn och när jag nu återhör den lite drygt 30 år senare älskar
jag den fortfarande! Thomas var en av mina absolut första musikaliska idoler
och det är inte svårt att se vilken inverkan han haft på mig om jag nämner
favoriter som Bengt Sändh och Finn Zetterholm för att inte tala om Thomas äldre
bror Mikael Wiehe och den störste av dem alla Cornelis Vreeswijk – idel
trubadurer! Skulle du läsa det här Thomas, så ska du veta att du var den förste
som banade väg för alla de andra!
Annars är berättelsen ganska
allvarsam och surrealistisk och det finns säkert hur mycket metaforer och symbolism
som helst under ytan om man är ute efter att analysera. Ser man den här som
barn är man lyckligt ovetande om detta och som vuxen betraktare finner jag det
heller inte helt självklart. Staffan Westerberg själv hade dock säkert väldigt
roligt när han agerade berättare av sitt eget poetiska manus och dolde
hemligheterna väl.
Det här är ett stycke
kulturskatt, den saken är helt klar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar