Evil Easter III: The Final Easter – 2013 – Nazister och Påskharen…



Regi: Viking Almquist
Komedi/Horror

Det här är en riktig amatörfilm, det är inget snack om den saken. Vilken budget man har haft på filmen vet jag inte men det verkar onekligen vara ett projekt sammansatt av några kompisar. Personligen har jag inget emot det och inte heller denna typ av film men man ska inte låta sig luras och tro att det är en ryslig skräckfilm. Humorn är, som jag ser det, fullkomligt medveten och den är bra balanserad. Det är inte bara en film full av trams, det finns faktiskt en story bakom också även om det känns som att man har tagit i lite väl mycket vid några tillfällen.




Filmen är svensk men dialogen är på engelska. Detta brukar vara ett säkert tecken på kalkonstatus, för svenskar kan i allmänhet inte uttala engelska språket tillräckligt bra för att det ska bli trovärdigt. Det blir helt enkelt en komisk prägel på det hela. Men eftersom den här är gjord med glimten i ögat fungerar det faktiskt utmärkt. Dessutom är skådespelarna överlag faktiskt ganska bra på det engelska språket. Och som grädde på moset har man också skruvat till det och försöker att tala med accent. Tyskarna bryter på tyska och vi har en irländsk präst som bryter på irländska…

Jag skulle heller inte vilja rikta någon egentlig kritik mot skådespelarna. Ingen av dem kommer någonsin att få en Oscarsstatyett men för den här typen av produktion tycker jag att det är fullkomligt godkänt. Framförallt av Adelin Jonasson som gör den kvinnliga huvudrollen.





Problemet är snarare själva rollbesättningen som sådan. Hade man velat göra det mer trovärdigt hade man kanske kunnat fixa någon som inte ser ut som tolv år i rollen som präst till exempel. Men just i det fallet har man faktiskt självdistans och kommenterar just detta faktum själv i filmen. Just med att han ser ut att vara tolv år. Det finns några roller till som hade mått bra av andra skådespelare, just för trovärdighetens skull men jag anklagar verkligen inte skådespelarna för den saken. Och är man ett kompisgäng som gör en film är det kanske lite svårt att ta in utomstående att agera i den.

Filmen är strax över 40 minuter och får betraktas som en kortfilm. Ibland känns det som att man har velat göra allting på en gång. Vi har vampyriserade nazister, Charles Manson och en jättekanin, eller åtminstone en kille med kaninmask. Det är väl kopplingen till påsken antar jag. Undrar förresten om inspiration har dragits från EasterBunny Kill! Kill!. Det är i alla fall en slutsats jag skulle våga dra.

6/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar