Recension: Night of the Comet - 1984

Night of the Comet
Regi: Thom Eberhardt
1984
Horror/Sci-Fi

En stort fenomen är på väg att inträffa. En komet som passerar jorden extremt sällan är på väg hitåt. Folk är exalterade och media står på kö för att leverera nyheter om händelsen. Några skeptiker anser emellertid att kometens förra uppenbarelse orsakade dinosauriernas utrotning då det skedde ungefär vid denna tidpunkt och kanske ligger det något i detta. Hur som helst så anländer kometen och plötsligt har två systrar hela staden för sig själva, överallt ligger kläder och i dem ett stoff av kalcium.

Sådana här postapokalyptiska filmer är inte ovanliga men oftast handlar det inte om hot från yttre rymden utan hot ifrån oss själva. Kanske företrädesvis atombomber, naturkatastrofer, virus eller andra oförklarliga fenomen som t.ex. i dawn of the dead. Det som hamnar närmast av nyss nämnda ting i just det här fallet, är kanske naturkatastrofen och tanken och iden bakom kometen som utplånar allt liv är intressant, men tyvärr inte speciellt väl utförd. Jämför till exempel med andra hot från rymden (Invasion of the body snatchers, Day of the Triffids).

Skådespelarna är lika dåliga som man skulle kunna vänta sig av en film av den här kalibern och även om en del kända namn dyker upp, t.ex. Robert Beltran som kanske är mest känd som Chakotay i Star Trek Voyager, så blir det aldrig trovärdigt. Man ser tydligt att man verkligen försökt spara in varenda krona i var och en av de öde scenerna och filmen kan knappast ha kostat många kronor att spela in. Ljudspåret är riktigt dassigt och väldigt tröttsamt, dialogen är knappt hörbar på sina ställen. Inte för att ljudet är lågt eller raspigt utan helt enkelt för att det låter så fruktansvärt tråkigt.

Det här är ju en film från 80-talet och det märks ganska tydligt. Både vad gäller kläder och frisyrer, men även musikaliskt. Musiken är verkligen dålig och ligger nästan hela tiden i bakgrunden och bara maler på. Något enstaka stycken sticker ut från mängden, t.ex. Cyndi Laupers gamla megahit ”Girls just wanna have fun” annars är det ganska anonymt och irriterande.