Nails
Regi: Andrey Iskanov
2003
Horror
Den ryska torpedens (Alexander Shevchenko) handlingar eller samvete om
man så vill, börjar till slut komma ifatt honom. För att råda bot på detta
börjar filmens huvudperson att spika långa spikar i sin egen hjässa och ned i
hjärnan. Detta resulterar i en klarare syn av demonerna bakom verklighetens
slöja. I sin strävan efter denna skarpare förmåga att se utvecklar och
förvärrar torpeden skadorna han åsamkar sin egen kropp och hjärna.
Själva självstympningsingrediensen
påminner väl ganska mycket om guinea pig delen He Nerver Dies . Här är
det dock inte frågan om någon komisk underton som är fallet med He Never
Dies . Tvärtom faktiskt, det här är riktigt obehagligt att titta på och
flera gånger känns det som om man faktiskt skulle vilja stänga av och se något lättsammare.
Misstolka inte det där nu, jag menar det i en högst positiv betydelse! För vad
är väl ett bättre betyg än en stark film som är alldeles för stark för att orka
se!?
Man skulle också kunna jämföra
olika saker i filmen med till exempel David Cronenbergs Videodrome. Jag tänker
då snarast på verklighetsparallellerna där man kanske inte alltid är riktigt
säker på vad som tillhör verkligheten och inte. Det är dock en mycket tydligare
skillnad här än i Cronenbergs mästerliga film. Filmen håller en helt annan
surrealistisk nivå men håller ändå en tillräckligt hög standard av begriplig
symbolism för att kunna tillgodogöras på ett lättillgängligt sätt. Att filmen
skildrar torpedens sinnesstämning och dekadens är därför självklart och otroligt
väl genomfört. En annan sak jag måste betona är också att även om flera spikar
drivs ned i hjärnan finns det ändå inte tillstymmelse till upprepning i
scenerna. Varje gång det blir aktuellt framställs det lite annorlunda.
Skådespelarprestationer är
kanske inte det viktigaste i en film som denna. Det är själva känslan som ska
förmedlas och inte en linjär handling i vanlig bemärkelse. Ändå vill jag påstå
att filmens huvudperson (Alexander Shevchenko) gör ett mycket bra jobb och
nästan hela filmen kretsar kring honom. Det är de små nyansernas skådespeleri
och det är precis vad som krävs. Att kunna visa sin avsky och/eller illamående
med små variationer i minspel eller blickar är en klar tillgång för filmen.
Kul är förresten att man
faktiskt skulle kunna säga att filmen är verklighetsbaserad. Åtminstone med de
definitioner man numera använder av det begreppet i Hollywood. Filmens Regissör
Andrey Iskanov inspirerades nämligen av en medicinsk upptäckt; att hjärna inte
känner någon smärta, samt av ett obduktionsprotokoll där man hittade flera
spikar indrivna i likets hjärna!
Klarar du av 60 minuters
mycket obehaglig och surrealistisk symbolism ska du definitivt kolla upp denna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar