Leo
Regi: Josef Fares
2007
Drama
På väg hem från sin egen 30-års fest stöter Leo och hans tjej på två
killar de aldrig tidigare sett. De blir tända på Leos tjej och kan inte ta ett
nej från hennes sida för vad det verkligen betyder. Bråk uppstår och det hela
eskalerar till våldsamheter bortom Leos fantasier, en av killarna tar plötsligt
fram en pistol och Leos flickvän blir skjuten. Hon dör senare och Leos tidigare
lyckliga liv slås i spillror. Mer och mer börjar hans tankar gå ut på att
hämnas, detta blir viktigare än något annat för honom. Han säger upp sig från
jobbet, går till en psykolog men kan inte få ordning på sitt liv förrän han
gjort det som måste göras…
Har man sett Josef Fares tidigare
filmer kommer hans utveckling som filmskapare i och med den här inte som någon
egentlig överraskning. Han visade redan i Zozo att han var kapabel att berätta
en allvarlig historia till skillnad från i hans tidigare filmer – komedierna Jalla
Jalla och Kopps. Det här är en ganska obehaglig historia med våldsamheter som
ligger väldigt nära verkligheten i sin framställning, det här är något som
verkligen skulle kunna inträffa, till skillnad från de, ofta våldsglorifierande,
filmer vi är vana vid från det stora landet i väster. Och inte nog med att den
har en påträngande upptakt, den rymmer också en sensmoral mot det meningslösa
våldet, att ta lagen i egna händer – hämnden, och att våld föder våld!
Skådespelarmässigt brukar ju
Josef Fares använda sig av släkt och vänner i rollerna och man känner man i
alla fall hans pappa i en mindre roll. Dessutom har han tagit på sig en av
rollerna själv och jag tycker faktiskt han sköter sig ganska bra. Det är kanske
ingen ekvilibristisk gestaltning som frambringas, men i alla fall tillräckligt
stabil för att vara fullt trovärdig. Han spelar en av Leo närmaste vänner och
faktiskt den som verkar ha mest sans när det börjar talas om hämnd, han är emot
idén men ställer ändå upp fullt ut för sin kompis. Det filmen vill förmedla är
kanske att den bästa kompisen är den som får sina vänner på rätt köl igen,
kanske genom det extremaste av alla medel – nämligen att bryta totalt med
vederbörande. Men oavsett om denna sensmoral är medveten eller en produkt av
min överanalys kan man fråga sig vad som gör bästa nytta i slutändan, det är
svåra beslut minsann!
I vilket fall som helst så väcker
filmen helt klart känslor och är mycket sevärd. Den gråtrista vardagen kommer
verkligen i fokus och den dekadens som speglas i händelserna är mycket talande.
Den som dessutom tycker om när filmerna bryter mot etablerade konventioner vad
gäller handlingens utveckling och upplösning bör finna den här mycket
intressant. Jag vill inte direkt säga vad som händer eller hur det slutar, men
det är i vilket fall som helst inte samma standardiserade händelser som man sett
så många gånger förr i de här sammanhangen.
Så har du ännu inte tagit tag i
att se denna, så tycker jag det är dags att göra någonting åt det nu. Det
kanske är en bagatell till film nu, men ge det några år och den kommer att ingå
i den framtida kulturskatt där att Josef Fares filmer kommer att vara samlade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar