Recension: Show White and the Huntsman - 2012

Show White and the Huntsman
Regi: Rupert Sanders
2012
Äventyr/Fantasy

Spegel Spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast i landet är säger den onda drottningen som har tagit riket i besittning. Hon har sedan många år dödat kungen och sitter nu ensam på tronen. Hennes makt är stor och det säga att det inte går att besegra henne. I ett slottstorn har hon spärrat in kungens enda dotter – Snövit. Men i samband med att drottningen ställer den ödesdigra frågan till spegeln lyckas hon rymma. Hon är fagrast i landet och drottningen behöver hennes hjärta för att uppnå evigt liv. Hon måste finnas till varje pris!

Ja, någonstans i bakgrunden finns förstås den klassiska sagan. Det är inte svårt att hitta parallellerna och det bör väl inte vara svårt heller. Men för att få det till en äventyrsfilm måste man förstås ta sig vissa friheter, till exempel att Snövit irrar omkring i en mörk förtrollad skog förföljd av den onda Drottningens män. Hon kommer också till älvornas skog som är betydligt fridfullare och hon träffar förstås på dvärgarna…

Jag tycker dock att allt det där egentligen är svepskäl för att överhuvudtaget göra filmen. Man hade inte behövt att blanda in sagan alls och bara gjort en fristående äventyrs/fantasyfilm. Det hade kunnat fungera minst lika bra! Det som inte tillhör den klassiska sagan varken förvillar eller förstör helheten (och tillför ingenting heller). Det är helt enkelt en väldigt ytlig film där man redan från början vet hur det kommer att gå och där man kan räkna med några snygga effekter längs vägen. Jag är dock inte värst imponerad av effekterna, det borde gå att göra mycket bättre 2012!

Ett problem är själva formen på filmen. Det blir halvmesyr hur man än vänder sig. Antingen är det en film som riktar sig till ungdomar, en ungdomsäventyrsfilm a la Hercules och Xena. Men om detta är fallet saknas matinékänslan ganska rejält. Är det å andra sidan en vuxnare film är den lite för tramsig och klämkäck för att kunna tas riktigt seriöst.

Skådespelarna är väl hyggliga men jag tycker den faller i fällan att inte riktigt ta sina roller på allvar. Även här känns det lite som ungdomsriktat och inte är det väl någon tillfällighet att Kristen Stewart från Twilightfilmerna spelar Snövit? Till hennes försvar kan sägas att hon är en av dem som presterar över snittet och får således betraktas som en tillgång för filmen.

Men överlag är det alltså en ganska rejäl besvikelse. Måste man se allt som har med själva sagan om Snövit att göra, hur långsökt det än är, kan man väl kanske uppskatta filmen men är man ute efter underhållande äventyrsfantasy bör man nog leta någon annanstans!

5/10