Stag Night – 2008 - Jakt i tunnelbanekatakomber!

Om jag ska vara ärlig så är den enda referensen jag har till ordet ”Stag” i filmsammanhang en term använd för pornografisk film i gamla tider. Det är naturligtvis inte det som det är frågan om här. Stag Night kan tydligen också vara ett äldre ord för Bachelor Party [Svensexa], där mannen ensam gick ut i skogen för att bevisa att han klarade av att skaffa mat till familjen och beskydda den genom att döda en hjort [Stag]. Se där vad man kan lära sig genom att titta på skräckfilmer!

Nu handlar den här filmen inte heller om hjortar eller om att döda dem men väl om en svensexa som av någon anledning slutar med att deltagarna fastnar i tunnelbanan. De går av vid fel station och upptäcker att den är nedlagd och att de inte kan komma ut. De följer spåren mot nästa station när de blir vittne till et brutalt mord. Naturligtvis vill mördarna inte ha några vittnen och sätter efter dem, nu är det döda eller dödas som gäller!

På pappret ganska intressanta premisser! Och faktum är att skådespelarna faktiskt är ganska bra! Historien håller om man inte undersöker den för nära med lupp och det är faktiskt tiull och med genuint spännande på sina ställen. Man har på något sätt lyckats skapa en viss känsla av att man inte vet riktigt hur det kommer att gå. Svensexegänget delar flera gånger upp sig för att locka förövarna på villovägar och det är oklart vilken av dem som kommer att förföljas och eventuellt dödas. Detta är oerhört bra och rätt så ovanligt skulle jag vilja säga, att dela upp sig brukar vara i princip synonymt med att gå en ond bråd död till mötes relativt omgående.

Och visst dödas det i filmen! Det är brutala mord och blodet skvätter väldigt realistiskt när kroppar genomborras och huvud huggs av. Till och med likdelar ser tämligen verklighetstrogna ut och jag har egentligen inte ett enda ont ord att säga om filmen! Men numera är kraven så högt ställda att kanske en eller två filmer om året tilldelas de högre betygen och då krävs det något exceptionellt!

Däremot skulle jag verkligen vilja råda Er som känner sig intresserade och det hoppas jag att många Er gör, att söka efter en annan utgåva av filmen än den som jag införskaffade – Horse Creek Entertainment, bilden är verkligen under all kritik och det drar faktiskt ned upplevelsen en hel del. Det är synd för filmen i sig är riktigt bra! En katt och råtta lek i underjordiska tunnelbanetunnlar, inte olika End of the Line eller Creep – fast bättre!

8/10