I
spit on your Grave
Aka:
Day of the Woman
Regi:
Meir Zarchi
1978
Drama/Horror
Jennifer (Camille Keaton) har hyrt en liten stuga på landet. Där tänker
hon tillbringa sommaren med att skriva sin första roman. Hon är snygg och
attraktiv och när byfånens tre kompisar provocerar honom får de veta att han
känner sig attraherad av henne. De bestämmer sig för att fixa ett ligg åt
Matthew, som byfånen heter, för att han äntligen ska få bli av med sin oskuld. De
tar henne tillfånga när hon ligger på vattnet i en kanot och kopplar av, drar
in henne i skogen, sliter av henne kläderna och genomför en brutal
gruppvåldtäkt. Men inte nog med det, innan hon kunnat kravla sig hem blir hon
attackerad ytterliggare en gång och slutligen väntar även gärningsmännen på
henne i hemmet. Hon blir lämnad för död, men överlever och blir besatt av
tanken på hämnd!
Till Er som tycker att jag
beskriver handlingen för detaljerat här ovan och förstör överraskningsmomenten
med allt för många spoilers vill jag bara hänvisa till filmens tagline.
”Hon har precis stympat,
lemlästat och mördat fyra män men ingen jury i världen skulle någonsin förklara
henne skyldig”
Denna säger oss en hel del om
filmens natur. Dels talar den om för oss exakt hur det kommer att gå för
förövarna och dels så insinuerar man faktiskt att vigilantism är fullt
försvarbart om bara omständigheterna är tillräckligt adekvata. Detta kan man
naturligtvis ha åsikter om, men om man inte är ute efter anarki inser nog var
och en att ett sådant rättsamhälle aldrig skulle kunna fungera i praktiken. Vem
ska avgöra om oförrätten är grov nog eller ej? Kommer i så fall hämnden på
hämnaren att fungera på samma premisser? Dessutom anspelar man på att denna
teoretiska jury (som alltså inte skulle fälla henne) skulle låta sig påverkas
av emotionella och inte juridiska värderingar. Det är kanske sant? Vårt
rättsamhälle kanske är så korrumperat att det faktiska brottet är mindre
intressant än motivet? Nåja, nu ska jag försöka undvika att leda det här in i
en politisk debatt och koncentrera mig på filmen.
Det här är troligen en av de
mest kända rape/revenge rullarna genom tiderna och då frågar man sig varför? Är
det för att den innehåller mer grovt våld än andra filmer? Kanske är själva
gruppvåldtäkten grövre än någon annan film i genren? Både de där frågorna
kanske kunde besvaras med ja, när filmen gjordes 1978 men idag är det inte
mycket att höja på ögonbrynen för. Visst känner man empati för kvinnan som
upprepande gånger förnedras och misshandlas både psykiskt och fysiskt. De fyra
männen som utsätter henne för illdåden får naturligtvis vad de förtjänar osv.
men idag räcker inte det. Det finns allt för många andra filmer som väcker
starkare känslor till liv. Ta bara den utdragna våldtäcktscenen i franska
irreversible som slår emot tittaren som en tegelsten i pannan, eller Baise-Moi
(också från frankrike) där man kryddat våldtäkten med riktig penetrering. Jag
menar inte att det nödvändigtvis är något bra, men det väcker i alla fall en
känsla som man inte är beredd på.
Ska man tala om skådespel så
märker man relativt omgående hur ohämmat skådespelarna spelar över. Visserligen
är det något man vänjer sig vid under filmens gång, eller så läggs kanske
koncentrationen på att bearbeta våldscenerna medan hjärna sorterar in
skådespeleriet som sekundärt. Men jämför man med den råa våldtäcksscenen i The
Accused, som dessutom är en mainstreamsk rulle, förstår man att man visst kan
kombinera skådespeleri och starka situationer precis som Jodie Foster gör.
Nåja, det som är bra med
filmen är att den börjar tämligen lugnt och harmoniskt och hade man inte vetat
vad som väntade hade man säkerligen blivit väldigt omtumlad. Visst finns det
lite ledtrådar utlagda längs vägen om vad som håller på att hända och det
smyger sig lite framåt. Men den stora händelsen kommer trots allt ganska
plötsligt. Bitvis sker det dock med ett sånt överspeleri från skådisarna att
det är svårt att ta några av de brutalaste scenerna på allvar. Lyckligtvis
lämnas några av de allra värsta övergreppen åt tittarens fantasi vilket uppväger
föregående brist med trovärdighet.
När så andra delen av filmen
börjar – hennes hämnd, är det som om filmen börjar om lite igen. Tempot sänks
och illusionen av att hela hennes tillvaro inriktar sig på hämnd är slående. Hon
är kallsinnig och verkar veta precis vad hon gör, inget springa runt och skrika
här inte!
Har du inte sett den föreslår
jag att du gör det! Det är trots allt en klassiker som bör finnas i referensramen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar