The
House of Sand and Fog
Regi:
Vadim Perelman
2003
Drama
Kathy (Jennifer Connelly) får ett bryskt uppvaknande när indrivningsmän
plötsligt tar hennes hem i besittning till följd av obetalade skattepengar. Kathy
bedyrar sin oskuld och blir också friad från anklagelserna men innan de
byråkratiska kvarnarna malt färdigt har huset redan sålts på exekutiv auktion.
Den nye ägaren, en överste med Iran som ursprungsland (Ben Kingsley) är
ovetande om Kathys situation och är fast besluten om att göra en fin affär på
huset. Detta leder till oanade intriger och Kathy försöker med alla medel förmå
översten att göra det moraliskt rätta. Översten är dock fullt medveten om sin
rätt och viker inte en tum. Konfrontationen som följer får katastrofala
följder.
När man ser en film med Ben Kingsley vet man att man alltid får
valuta för pengarna och det här är inget undantag. Det är helt och hållet hans
film och han briljerar fullständigt och magnifikt i den. Även Jennifer Connelly, som också medverkade
i Dario Argentos halvklassiska
rysare Phenomena gör en mycket bra
rollprestation. Hon är härligt känsloladdad och ser verkligen ut att vara
förvirrad, förtvivlad och deprimerad.
Historien känns välskriven och
förutom de uppenbara konflikterna mellan Översten och Kathy finns där också
några till som bidrar till att hålla intresset högt. Konflikten mellan Översten
och hans fru, mellan den polisman som hjälper Kathy och som senare förälskar
sig i henne och dennes fru och barn. Det finns även en viss konflikt mellan
denne polis och Kathy, självklart mellan polisen och översten samt Kathy egna
personliga konflikt med sig själv och med sin familj.
Där finns också en kulturkrock
mellan västerländska värderingar och moral samt de iranska traditionerna som
kan tyckas främmande för oss västerlänningar. Jag tycker inte att filmen på
något sätt väljer sida för vilka värderingar som är de rätta, utan snarare
låter olika värderingar från vardera sidan ibland vara de mest moraliska.
Religion eller kultur är sålunda på intet sätt boven i dramat här.
Det finns en slags
förutbestämdhet över filmen som tar sig ganska långsamt framåt. Den låter sig
styras av skådespelarna och inte av tittaren, som ofta känner sig maktlös och
gärna skulle vilja gripa in och styra om kursen på rätt håll. För det går utför
och även om man vet att det inte kommer sluta väl är det svårt att förutse
vilka vändningar filmen tar. Ofta anar man vart det är på väg utan att vara
helt säker. Ben Kinglseys pokerface
avslöjar heller inte mer än nödvändigt. Missförstå mig inte nu, Ben gör ett
alldeles utomordentligt bra minskådespeleri, små ansiktsuttryck som gör en
väldig skillnad, less is more som man
säger. Man hålls härligt ovetande tills sanningen dimper ned som ett kilo bly
på foten och bekräftar ens misstankar – eller åtminstone dementeras de inte.
För den som gillar ett starkt
och moraliskt drama är den här en film som ömsom lockar till skratt, ömsom
tårar och ibland vrede, frustration och medlidande. Samhällets lagstruktur är
boven i dramat, inte en enskild person, hur lätt det än är att skylla skulden
på någon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar