Recension: House of Wax - 2005

House of Wax
Regi: Jaume Collet-Serra
2005

Ett gäng ungdomar, råkar under en campingnatt, göra sig ovänner med en bonnläpp från trakten som under natten saboterar deras ena bil. På morgonen när de upptäcker vad som hänt vägrar den ena av killarna att åka utan sin bil varvid han och hans tjej beger sig mot närmsta stad till fots för att söka hjälp. Det är en ganska öde syn som möter dem, det sprudlar inte av liv direkt. De stöter dock på en man som äger en bensinmack och som lovar hjälpa dem med de delar de behöver för att laga bilen. Men allt står inte rätt till i den lilla staden och undan för undan börjar det unga paret att inse att de faktiskt är de enda levande människorna i staden. Alla andra har reducerats till vaxdockor.

När jag först hörde talas om den här nyinspelningen av den smått klassiska 3D filmen House of Wax från 1953 blev jag givetvis intresserad. Intresset svalnade dock något när jag upptäckte att självaste Paris Hilton skulle vara med i en roll. Jag undrade vad i hela friden hon kunde bidra med. Jag menar, hennes kändisskap ligger knappast i att hon är en duktig skådis! Döm dock av min förvåning när jag ganska snabbt upptäckte att hon inte var den sämsta skådisen i filmen! Hon var åtminstone inte sämre än någon annan även om det kanske säger mindre om hennes insats än om de andras. Hon är heller inte med särskilt mycket, det ska erkännas. Hennes medverkan tycks enbart vara till för att locka brunstiga unga män till att se filmen, detta förstärks också ytterligare av att hennes mest centrala scen består av en striptease.

Nåja, nog om henne! Filmen är mycket förutsägbar består till största delen av ganska tama och onödiga scener, ett par undantag finns, åtminstone om man som jag blir mycket illa berörd av att händer skadas. Överlag kan man väl säga att själva handlingen är tämligen ologisk och överdriven, miljöerna är inte trovärdiga och skådespelarinsatserna, som ju tidigare nämnts, är under all kritik. Bildspråket är tråkigt och det märks tydligt att regissören tidigare sysslat med musikvideos och reklamfilm.

Den som inte gillar remakes kanske tycker om den här filmen något mer än de som gör det, för inte ser man mycket likheter mellan den här och filmen från 1953 som för övrigt också är en remake på en ännu äldre film. Likheten ses väl snarast genom att de vaxdockorna tillverkas med hjälp av mänskligt råmaterial.

Jag skulle inte rekommendera någon att se den här filmen, inte ens som referensmaterial, utan hänvisar istället till andra och bättre filmatiseringar av samma ämne. Värda att nämnas i sammanhanget kan t.ex. vara redan nämnda house of wax (1953) Sergio Stivalettis Wax Mask (1997) som ju till och med är skriven av sådana giganter i genren som Lucio Fulci och Dario Argento