Blood Tracks - 1985 - En film av Mats Helge Olsson

Blood Tracks
Regi: Mats Helge Olsson
1985

Det är dags att spela in en rockvideo! Sagt och gjort, man ger sig iväg för att jaga inspelningsplatser och hittar genast ett avlägset berg där scenerna kan tas. Men ett oväder är på väg och dessutom rullar en lavin igång under efterfesten. Och som om inte det vore nog är en mordisk familj gömd i en gammal fabrikslokal, en familj som vill dölja sin existens och inte drar sig för att döda alla som kommer för nära!

Min första bekantskap med Mats Helge Olssons filmer var faktiskt inte The Ninja Mission som säkerligen är hans mest kända film för allmänheten utan Eagle Island som jag av någon kom över i min ungdom. Jag har sett den många gånger och oavsett om den egentligen inte är särskilt kvalitativ har jag alltid ansett den vara oerhört underhållande! Det är till och med en film som fortfarande håller. I alla fall enligt mitt minne, det är rätt många år sedan jag såd den senast nu…

Förutom dessa är det ganska tunnsått med Mats Helge filmer i mitt medvetande. Någon till har det väl blivit kanske men jag har verkligen ingen som helst koll på vad. Den här filmen kom tydligen till för att glamrockbandet Easy Action hade bestämt sig för att göra en film. Inspirerade av Kiss Meets the Phantom of the Park kontaktades Mats Helge Olsson och ett samarbete inleddes. Easy Action skrevs snabbt in i filmen och på den vägen är det!

Självklart är det en väldigt spartansk produktion. Den lider av otaliga problem men det är faktiskt en underhållande film i sin dumhet också. Det finns flera aspekter som är helt ok även om det finns en hel del löjeväckande man kan säga om själva manuset. Det känns som att man har försökt sig på att göra allt och det passar heller inte riktigt ihop på sina ställen. Bandet ska göra en video i fjällen och samtidigt härjar den där galna familjen. Det är på något sätt två olika historier som berättas och som egentligen inte passar ihop. Men på något konstigt sätt går det ändå ihop.

Easy Action

Skådespelarna är inga höjdare, och speciellt inte groupietjejerna och bandet. All talang som de övriga möjligen har saknas helt hos dessa. Fast det är klart, lite snygga kroppar finns det ju! Vidare är dialogen på engelska och det är något som oftast är ett problem när det gäller svenska B-filmer. Men faktiskt, det låter oftast helt ok! Många av skådepelarna låter i och för sig inte som svenskar heller så det kan kanske förklara just den saken!

Ok, så historien är puckad och många av skådisarna verkligen inte bra. Vad är det då som gör att filmen är underhållande? För det första är det förstås kalkonvärdet, det kan man liksom inte komma ifrån. Men samtidigt har den också något annat som tilltala. Det är som en italiensk genrefilm av Bruno Mattei fast från Sverige och av Mats Helge Olsson! Det är måhända puckat och dumt men väl så underhållande.

Förresten… Man får med en CD-singel av Easy Action på köpet också!

6/10