Deep
Red
Aka:
Profondo Rosso
Regi:
Dario Argento
1975
Thriller
På ett seminarium sitter det en kvinna som påstår sig kunna läsa tankar
hos andra människor. Hon bevisar detta genom att berätta vad en man på tredje
raden har för nyklar i fickan samt vilket efternamn han har. Detta är
naturligtvis häpnadsväckande, men hennes tid i strålkastarskenet blir
kortvarig, plötsligt känner hon nämligen kalla destruktiva tankar som kretsar
kring död och hon förstår att det finns en mördare i salongen. Någon som redan
mördat flera gånger och som kommer att mörda igen, en seriemördare helt enkelt.
Eftersom hon behöver tid för att formulera ihop de tankar hon sett till vettiga
ord bestämmer hon sig för att dra sig tillbaka och redogöra mer detaljerat för
vad hon vet dagen efter. Hon blir sedan nästa offer i denna komplicerade
mordgåta.
Det här en av Dario Argentos
allra mest kända rullar, tillika en av de mest ansedda filmerna någonsin inom
giallon som genre och som inte det vore nog vill jag påstå att det faktiskt är
den här som får agera referensverk till alla de andra! Det är kort sagt en
stilstudie i hur en film av den här typen ska se ut, den har spänning, grafiska
mordsekvenser, komplicerad intrig, en mördare med svarta handskar och en
traumatisk barndomsupplevelse. Dessutom utgörs inte utredningen av morden av en
polis utan av ett ögonvittne till ett av morden som inte kan släppa en detalj
ur minnet. Lägg också till att den är fantastiskt vackert filmad och med färger
som nästan får det att rysa långt in i märgen.
Skådespeleriet är bra, men det
är inte det som är det mest intressanta här. När det gäller den här typen av
film vill jag påstå att yta är betydligt intressantare än innehåll och så länge
produktionen är vacker, med alla sina udda vinklar och fantastiska kameraåkningar,
räcker det. Allt annat är bara extra bonus kan man säga och det är något som
den här filmen har mycket av.
Musiken är också fantastisk,
den är verkligen perfekt som stämningshöjare och då pratar jag inte enbart om
den barnvisa som kantar filmens mord och är en central del av historien. Extra
kul är också att flera av filmens karaktärer har en direkt koppling till musik.
Filmens huvudkaraktär – Marcus Daly (David Hemmings) är till exempel
jazzpianist och hans kompis, den nästan ständigt berusade Carlo (Gabriele
Lavia) arbetar som pianist på en bar. Levande karaktärer handlar det alltså om,
inga fantasifoster som inte skulle kunna existera i ett normalt universum.
Så, hur sammanfattar man en
film av det här slaget då? Det är onekligen bland det bästa jag sett i
gialloväg, vilket är en genre jag älskar. Den har en intressant handling och
även om man knäcker vem mördaren är (jag gjorde det inte trots att jag
verkligen trodde det) så har det ingen betydelse. Det intressanta är inte
alltid vem mördaren är utan snarare varför. Vad är det som driver denna
människa till att begå dessa brott. Jag har redan avslöjat att barndomstrauma
ingår som en del i filmen, men på vilket sätt? Handlar det om hämnd eller
enbart att skydda sin identitet? Inga svar är givna.
Kanske den bästa filmen i sitt
slag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar