Conversations
with God
Regi:
Stephen Deutsch
2006
Drama
Neale Donald Walch (Henry Czerny) promoterar för tillfället sin bok
”Conversations with God” om de egna erfarenheterna av samtal med den inre röst
som han kallar Gud och menar att alla människor har inom sig. Plötsligt
förändras dock hans liv i en bilolycka, han bryter nacken och blir av med sitt
jobb. Snabbt förflyttas hans bekväma vardag till misärens brant, allt går utför
med honom och snart finner hans sig utan tak överhuvudet och utan mata att äta.
Kampen för att återupprätta ett drägligt liv har nu börjat men när saker och
ting inte längre tycks kunna bli värre blir de just det – värre! Ända tills den
dag han hör Guds röst som frågar om han fått nog?
Vid första anblicken är det
här kanske en lite rörig film på grund av dess strukturella sätt att berätta
sin historia på, eller kanske snarare det sätt filmen fragmenteras på. Vi får
ofta följa huvudpersonen på två plan parallellt, det vill säga både den lyckade
författaren och den skitiga och utfattiga uteliggaren. Personligen ser jag
detta, och en hel del annat i filmen också, som både en symbolism för den inre
rösten – eller själen om man så vill och ett tydliggörande av det gnostiska
ställningstagande som filmen tycks förmedla.
Det är också en film som
fokuserar på vilka val vi har här i livet och gör detta med grunden i kristna
värderingar såsom; att vända andra kinden till, älska din nästa såsom du älskar
dig själv och så vidare. Stor fokus läggs också på människovärde och vad som
egentligen är det viktiga i livet – att skapa sig en stadgad trygghet i form av
ekonomisk garanti, eller verkligen leva livet och göra det som känns bäst för
själen. Det finns också en kognitiv sida av filmen och den förmår att göra
något som jag alltid ser som mycket positivt – framkalla analyser långt efter
att den är slut. Man fortsätter att fundera över möjliga tolkningar av olika
delar av filmen, vad symboliserade egentligen det där och så vidare. Vid ett
tillfälle korsas till exempel de två parallellhandlingarna och huvudpersonen
ser faktiskt sitt andra, hemlösa, jag men väljer att ignorera det. Vilken vikt
detta har för handlingen och vilken symbolisk händelse det representerar kan
man senare spekulera kring, speciellt med tank på att scenen senare upprepar
sig. Men att göra en analys in i minsta detalj här skulle säkerligen innebära
en del information om filmen man inte vill ha på förhand och i slutändan är det
väl ändå att föredra att bilda sig en egen uppfattning, sanningen är ju trots
allt inget vi kan mäta med exakthet utan snarare subjektiv och individuell för
varje enskild människa.
Förutom denna ständiga
möjlighet till tolkning är det också ett gediget handverk rent filmmässigt. Den
är välspelad och innehåller också ett ganska påhittigt bildspråk och jag kan
inte låta bli att imponeras av de innovativa scenbytena gång på gång. Smarta
klipp gör att båda parallellhistorierna smälter ihop på ett bra sätt och det
blir intressant att titta på. För mig som personligen ser mycket genrefilm och
dessutom sett en hel del filmatiseringar av religiösa och/mytologiska fenomen,
allt från The Ten Commandments och Jason
and the Argonauts till The Odyssey
och Noah’s Ark, är det en befrielse att man inte måste lägga in övernaturliga
fenomen såsom brinnande buskar och liknande för att skapa effekter av en
Gudomlig närvaro. Det här är helt enkelt ingen spektakulär film utan ett starkt
drama om ett uppvaknande där själva manuset är den drivande kraften.
Rekommenderas starkt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar