City of the Living Dead
Regi: Lucio Fulci
1980
Horror
När prästen Thomas (Fabrizio Jovine) hänger sig på kyrkogården i den
lilla staden Dunwich öppnas, på nåt sätt, portarna till helvetet. Mary (Catriona
MacColl), som har mediala förmågor, bevittnar hela händelsen under en seans och
faller död till marken av blotta förskräckelsen. Reportern Peter (Christopher
George) får höra talas om det mystiska dödsfallet och bestämmer sig för att
undersöka saken, det visar sig att Mary inte alls är död och tillsammans ger de
sig iväg för att söka efter staden som Mary sett i sin vision. Undan för undan
kommer de närmare och närmare sanningen.
Det här är utan tvekan en av Lucio Fulcis allra bästa rullar, och dessutom en av de allra kändaste. Den brukar dessutom räknas till Fulcis zombierullar, men liksom i den ett år senare The Beyond, så är det inte någon zombiefilm i konventionell mening. Liksom i The Beyond betonas det mycket mer på mystifiering av helvetets portar än på människoätande zombies. Konsumtionen av människokött är inte det väsentliga här och zombisarna är nästan mera som övernaturliga väsen som kan dyka upp ur tomma intet bara för att visa sin närvaro för oss - publiken.
Dock vill jag påstå att de få zombies filmen trots allt
innehåller, för det handlar inte om såna horder som vi är vana vid från Romeros
rullar, är otroligt välgjorda och sminkjobben är smått fantastiska rakt igenom
hela filmen och allt gore ser strålande ut. Lägg till det en ljussättning och
ett kameraarbete i toppklass, som gör det spännande nästan i varenda scen, så
har du filmen i ett nötskal. Att Fulci brukade använda sig av inzoomningar är
väl ingen nyhet, men så frekvent användande som i den här filmen, och då
framförallt på ögon, har jag nog aldrig sett förr, eller åtminstone inte lagt
märke till i samma utsträckning som här. Men jag gillar det!
Tyvärr är det inte lika gott ställt med skådespeleriet och
det spelas över en hel del, framför allt i filmens inledande del. Sen också,
det ska erkännas, men då har spänningen stigit så pass högt att man inte lägger
märke till det på samma sätt längre. Handlingen, och framförallt stämningen, är
viktigare i det här fallet. Ett intressant sätt att höja publikens delaktighet
i filmen är förresten, framförallt under den inledande seansen, att använda en
subjektiv kamera som de skådespelarna kan tala rakt in i. Det är ett grepp jag
gillar starkt!
Ett annat grepp jag gillar är de parallellhandlingar filmen
är uppbyggd av. Det långsamma sätt, vilket nästan tar hela filmen, som
handlingar förs tillsammans på, är både tillfredställande och mystifierande.
Fast i detta avseende känns det även befogat med en del kritik eftersom det
tenderar att bli en aning rörigt och svaren, som man så tålmodigt väntar på att
få, kommer aldrig. Visserligen är jag en av dem som förespråkar publiken egen
möjlighet till tolkning, men här känns det lite som om man sammanfogat en del
scener med varandra bara för att få med scenerna. Det jag menar är alltså att beståndsdelarna
är hur bra som helst, men det finns kanske inte alltid lika mycket sammanhang ,
eller kontinuitet, mellan dem som man skulle önska.
Just det, nu höll jag allt på att glömma en av filmens
största tillgångar – musiken! Den skapar en otrolig stämning och är synnerligen
välsynkad till de visuella effekterna. Det där låter kanske lite paradoxalt för
dem som läst många av mina recensioner, då jag ofta brukar hävda att plötsliga överraskningseffekter
inte är mycket att ha, men det är inte riktigt det jag menar här. Det skapas
helt enkelt en bättre spänning i scenerna av den effektiva musiken!
För övrigt tycker jag mig finna några referenser till
storheter inom skräckvärlden. Inte så mycket att komma med kanske, men bara det
faktum att staden där helvetets port sägs öppna sig heter Dunwich för i alla
fall mina tankar till HP Lovecraft. Likaså skulle man kunna tolka inblandningen
av att bli levande begravd som en referens till Edgar Allen Poe, fast han har
väl i och för sig inte ensamrätt på den fantasin, hur morbid och fasansfull den
än ter sig.
En fantastisk film!
8/10
8/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar