Recension: Frozen



Jag hade läst lite korta omdömen om den här filmen här och där innan jag såg den och genomgående kan man säga att den fick mycket goda vitsord. Upplägget i filmen är enkelt, nästan genialiskt klaustrofobiskt utan att vara särskilt instängt. Några ungdomar fastnar i en skidlift, personalen går hem för veckan och premisserna ser verkligen inte bra ut för ungdomarna. På pappret ett hur bra upplägg som helst alltså… I verkligheten blir det absolut inte dåligt heller, men man känner ändå att det är något som saknas för att det ska bli den optimala filmupplevelsen. Skådespelarna är riktigt bra utan att vara av absolut yttersta klass så det är absolut inte deras fel. Vidare väcker filmen absolut känslor och smittar av de tre ungdomarnas hopplöshet på åskådaren men det känns ändå lite för enkelt, karaktärerna är lite för oproblematiserade och handlingen är lite för enkel. Jag kan dock inte konstruktivt komma på något sätt att bättra på dessa problem och ska man se helt krasst på det så är det helt klart en underhållande och gruvlig film trots allt och absolut inget jag ångrar att jag har sett. Det blir trots allt ganska effektivt under den dryga en och en halv timme som den varar även om den kanske inte ger några bestående intryck. 

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar