Recension: The Town that Dreaded Sundown



Filmer som av en eller annan anledning inte finns utgivna på DVD tenderar att få en kultstatus i en alldeles egen klass. Jag vet inte om det är svårigheten att komma över en kopia som gör att lusten att äga och se dessa filmer är så mycket mer mytomspunnen än ekvivalenta filmer som faktiskt finns i vettiga utgåvor. Jag har förvisso aldrig jagat utgåvor och varit nöjd med vad jag har kunnat finna. När det gäller den här får man väl helt enkelt vara beredd att ge lite avkall på kvalitet och DVDns tillgänglighet. Filmen i sig är intressant i flera avseenden, bortsett från ovan nämnda inledning. Den berättas som om det vore någon form av dokumentär, komplett med berättarröst och allt. Vidare bygger den på ett verkligt seriemördarfall och filmen med sådana ingredienser brukar alltid locka lite extra. Slutligen har den lite slasher-feeling emellanåt och om man är gammal skräckfilmsfanatiker som jag brinner hjärtat kanske lite extra för det. Men allt det där är egentligen av under ordnad betydelse.

Frågan man måste ställa sig är – lever den upp till hypen? Nja, både ja och nej kanske. Det är inte en speciellt välspelad film när det kommer till skådespelarinsatserna. Det är heller ingen katastrof, men långt ifrån top-notch om man säger så. Jag gillar heller inte riktigt de humoristiska bitarna i den och finner väl det vara filmens absoluta akilleshäl egentligen. Man hade verkligen inte behövt lätta upp stämningen på det sättet. Några av filmens mest spännande scener, för det finns sådana, kunde fått den att stå på helt egna ben! Det råder ingen som helst tvekan om det! Vi har en mördare som framställs, inte helt olikt Jason Voorhees i Fredagen den Trettonde – del 2, det vill säga med en säck överhuvudet med hål för ögonen. Men att förneka att filmen är intressant kan jag inte göra, det finns en spänning i den och för ovanlighetens skull är det inte helt självklart hela tiden vad som kommer att hända härnäst. Den dokumentariska formen gör kanske att det känns mindre påhittat än vad som annars skulle varit fallet, annars kanske det rent av är lika sanningsenligt framställd som man påstår i filmens början – Bara namnen har ändrats! Nja, jag är skeptisk...

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar