Recension: Ssssnake

Det här är en film som jag velat se väldigt länge! Av olika anledningar har det dock inte blivit av förrän nu. Det är ingen djurskräckfilm i vanlig bemärkelse, det vill säga enligt de riktlinjer som vi satt upp här. Det finns inget överlägset antal ormar som tar över världen, medan man förstås kan diskutera de andra punkterna. Filmens handling går nämligen ut på att en forskare försöker att mutera en människa med hjälp av ormgift och närmare bestämt det från en kungskobra. Den här delen av filmen är väl inte direkt skrämmande men stora delar av den ackompanjeras av ett bra sminkarbete. Nej, det som är mest intressant är de ormattacker som trots allt förekommer och som ser förvånansvärt bra ut. Dessutom får man uppfattningen av att det faktiskt är på riktigt! Ormarna är inte överdrivna utan ser faktiskt helt äkta ut! Kanske blir man lurad av textskylten som visas före filmen där man tackar skådespelarna för att de vågat ställa upp i scener som varit extremt farliga. Detta göra kanske att man tror att fler scener är äkta än vad de är? Man kanske missar hur man klippt ihop stunts med skådespeleri etc.? Jag säger inte att det är så, för jag kan faktiskt inte avgöra hur äkta det är många gånger, men jag betvivlar att någon av skådespelarna låtit sig bitas av an svart mamba bara för filmens skull… Hur som helst gillar jag filmen mycket och även om det inte visade sig vara en djurskräckis i konventionell mening var den välspelad och från en tidsperiod (1973) när dessa filmer inte behövde ha ett högt tempo hela tiden och klippning som en action film (jämför med Snakes on a Plane så får Ni se). Det här är en film man ska ha sett!

7/10