Jack the Ripper - 1976 - Jag blir förbannad!



Kan man spela in en film som utspelar sig i London i Zürich? Ja, jag vill påstå att miljöerna funkar alldeles utmärkt i den här Jess Franco filmen! Visst lider den av problem, men atmosfären är verkligen inte ett av dem om den är emellanåt rejält gotisk! Det finns också en erotisk ton över hela filmen även om det inte förekommer så där särskilt mycket explicit nakenhet. Det är klart att en och annan tutte tittar fram när Jack the Ripper (Klaus Kinski) strider till verket men överlag tycker jag att det är ganska återhållsamt med den biten. Och det förvånande mig en smula eftersom Jess Franco är filmens upphovsman. Nu är väl förvisso inte det här en typisk Jess Franco film heller och jag finner den klart mera stämningsfull än det mesta jag har sett av honom. Fast å andra sidan skulle jag inte vilja rubricera mig som någon expert av denne spanjors verk heller så jag antar att jag inte riktigt vet. Det är svårt att göra en bedömning av skådespelarnas färdigheter eftersom filmen är katastrofalt uselt dubbad (jag såg den engelskspråkiga versionen) och tyvärr drar detta ned intrycket en hel del. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på att man inte lagt ner mer möda på att få det bra när det uppenbarligen går att göra så otroligt mycket bättre. 

4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar