Fermat’s Room

Fermat’s Room – Den här köpte jag eftersom man påstod att det skulle vara en blandning av Cube, Pi och Saw i en och samma film. Efter att ha sett den förstår jag vad man menar även om jag inte riktigt tycker att det är så väldigt likt egentligen. Som Cube så utspelar den sig (mestadels) i ett enda rum och primtal har också viss betydelse i handlingen. Matematiska ekvationer och fanatism har väl lite släktskap med Pi, men inget närmare samband tycker jag. Man skulle lika gärna ha sagt någon annan film där matematik är framträdande. Likheten med Saw är väl kanske att de kidnappade får lösa problem för att klara livhanken. Men nu får jag nästan det att låta som om jag inte gillade filmen eller att jag tyckte den var svag och så är inte fallet. Jag tycker förstås inte att det var något mästerverk men helt klart en stabil upplevelse även om den kanske var lite förutsägbar på sina ställen. Jag hade dock lite problem med de matematiska gåtorna och eftersom filmen är på spanska och de engelska undertexterna svischade förbi lite väl snabbt ibland hade jag lite svårt att hänga med i lösningarna, som i filmen måste ske inom en viss tidsram för att vara giltiga. Det är dock ett trevlig mysterium och det saknas inte detaljer i själva brottets kalkyl. En trevlig film som helst klart rekommenderas även om den inte var lika mästerlig som jag hade hoppats. – 7/10


Du kan köpa filmen här: Axelmusic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar