Harry Potter and the Half-Blood Prince

Harry Potter and the Half-Blood Prince – Även om jag har funnit de tidigare Harry Potter filmerna mycket underhållande vill jag inte sälla mig till de mest fanatiska beundrarna av historien. Jag har inte läst någon av böckerna och kommer sannolikt inte att göra det heller. Hur som helst finner jag den här vara den mest onödiga av filmerna, den första halvan, drygt en timme, är omåttlig segt och det händer inte mycket intressant överhuvudtaget. Dessutom känns både karaktärerna och skådespelarna rätt trötta, det finns liksom ingen intressant gnista i dem. Det som tidigare varit så signifikativt för filmerna – de visuella effekterna är nästan helt bortblåsta och bara vid något enstaka tillfälle få vi se rölriga fotografier etc. Istället har man ägnat mer tid åt dialog och karaktärernas inbördes förhållanden, kärlekshistorier och dylikt. Visserligen är detta väl ett måste eftersom man trots allt beskriver ungdomar under uppväxt på en skola, även om det råkar vara en värld full av märkliga varelser och magi, men jag tycker ändå att det stannar upp filmen på ett sätt som inte varit fallet tidigare. Den andra halvan av filmen är klart intressantare, det börjar hända lite och man börjar få svar på några frågor man inte ens visste att man ställde. Saker och ting hettar till och så är det… slut! Mitt i alltihopa snuvas man på konfekten, slutstriden och filmens slutgiltiga upplösning. Kvar blir bara en mellanfilm fylld med transportsträckor där en och annan detalj, som man med lätthet kunde ha avslöjat som en del av en annan film, tydliggörs. En klar besvikelse! – 5/10

Köp den på CDON
Hyr den på Lovefilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar