Edgeplay: A Film About The Runaways

Edgeplay: A Film About The Runaways – Jag hade förväntat mig en dokumentär om The Runaways, en av mina gamla favoritgrupper, där liveupptagningar och liknande skulle ha en framträdande roll. Tji fick jag, istället fokuserar filmen på hur hemsk tiden som medlem i bandet var för tjejerna. Kim Fowley, som brukar anses vara den som skapade och marknadsförde bandet till framgångar, framställs som värsta sortens svin och ingen av de forna medlemmarna har något gott att säga om honom. Som dokumentär fann jag den rörig och om man inte tidigare är något så nät bekant med bandets tidslinje blir man nog rejält förvirrad. Dessutom medverkar inte Joan Jett i några av intervjusegmenten vilket jag tycker är lite märkligt. Alla de andra klassiska medlemmarna finns dock med: Cherrie Currie, Lita Ford, Sandy West, Jackie Fox och dennes ersättare efter avhoppet – Vicki Blue. Lite kul är förstås att det är Vicki Blue som gjort dokumentären, fast under namnet Victory Tischler-Blue. Halvintressant lyckas den väl bli ändå och det är alltid kul att höra historien om storhetstiden från flickorna själva. Tyvärr lyckades inte Vicki få rättigheterna till särskilt mycket av The Runaways musik för filmen, så det är mestadels Lita Ford och Suzi Quatro man får höra i bakgrunden, men det är ju inte få skam det heller! – 5/10

Köp filmen på Axelmusic!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar