Recension: Final Destination 5



Jag använde den här filmserien för några månader sen för att illustrera hur fasansfullt många uppföljare som egentligen är en och samma film som produceras. Detta gjorde jag för några månader sedan innan jag hade hunnit se den här och kanske rent av innan den var färdiginspelad? Jag minns faktiskt inte. Nu har jag i alla fall sett den och kan konstatera att den i mångt och mycket faktiskt är samma film som de övriga fyra. Det finns inte så mycket nytt att hämta någonstans. Det är mer eller mindre dödsscener som sammanfogats till en film och det finns inte så mycket finess mellan dem. Dock påstår jag att dessa dödsscener är välgjorda och rent av så otäcka att det är svårt att titta på någon av dem. I alla fall utan att kroma sig i TV-soffan som om man själv kände smärtan av det som inträffar. Det som är kul är att det oftast är ganska långa händelseförlopp som till slut gör att det brister och att olyckan är framme, oavsett om det är förbestämt eller inte. Jag tyckte det var en mer genomarbetad del än den förra men inte lika bra som de tre första delarna. Ett extra pluspoäng går dock till slutsekvensen som var väldigt innovativ tycker jag. Den knyter på ett bra sätt ihop alla fem filmerna och säkerställer att det verkligen inte behöver komma ytterligare en del i serien, vilket det förstås kommer att göra i alla fall om det bara finns pengar kvar att hämta i franchisen…

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar