The Day of the Apocalypse - 2010 - Religiös fanatism

Som vanligt handlade det här om förutsättningslöst tittande för min del. Jag hade väl läst igenom handlingen men mycket mer än så var det inte. Mina förhoppningar om kvalitativ film slogs dock snabbt i spillror när jag under förtexterna upptäckte att det var (den ökände?) Uwe Boll som låg bakom filmen. Han har ju tidigare gjort sig känd för att ha legat bakom ett antal filmer baserade på olika TV-spel: Postal, House of the Dead och Bloodrayne för att nämna några. Han gjorde också Seed, eller Slaktaren som den hette i Sverige som jag tyckte var ganska bra! Jag gillade i och för sig Bloodrayne och Postal på sitt sätt också. Hur som helst så höjdes mina förhoppningar igen när jag i nästa ögonblick upptäckte att min gamle favoritskådis Lauren Holly skulle medverka. Jag gjorde bekantskap med henne i serien Picket Fences en gång i tiden och hon har sedan dess stannat bland mina favoriter. Hon står väl inte för agerande i världsklass här, men hon passar bra in i rollen och det gör sannerligen Luke Perry som ”främlingen” också! Det är inget briljant skådespeleri men han bär upp karaktären bra med sin blotta närvaro. Jag är faktiskt lite imponerad! Och själva filmen är faktiskt inte dålig alls, den är aara fruktansvärt ointressant och ospännande. Att blanda in apokalyptiska föresatser känns bara onödigt då själva historien om en främling som kommer och, mer eller mindre, våldgästar inte kräver det. Historien har berättats förr i filmer som till exempel Roman Polanskis Kniven i Vattnet och Dead Calm som också utspelar sig på sjön, eller för den delen i Pacific Heights med Michael Keaton eller Blind Side med Rutger Hauer och den här filmatiseringen bräcker inte någon av dem.

4/10