Recension: Paintball

Den ultimata utmaningen i Paintball ligger framför ett gäng dedikerade utövare av sporten. De blir tagna till en avlägsen skog med bindel för ögonen och ställs inför sitt livs prov. De ska hitta sex flaggor för att vinna spelet men det dröjer inte länge förrän de finner sig omringade och paintball kulor viner omkring dem. Men när en av deltagarna blir träffad av en riktig kula måste de abrupt vakna upp och inse att det inte rör sig om en lek utan om blodigt allvar!

När jag läste handlingen på den här filmen såg jag framför mig någon typ av slasher fast med skjutvapen istället för knivar, yxor och andra skarpeggade vapen. Och sanningen är väl inte så långt därifrån kanske. De är val stilmässigt inte så nära kanske, med det finns underhållande dödssätt och innovativa fällor placerade längs den väg de inblandade tar sig fram på. Och eftersom stilen inte passar tar jag mig friheten att istället ange människojakt som subgenre för det är precis vad det handlar om! Fast det är lite roligare än så! Det är inte bara människojakt för det höga nöjets skull eller inavlade missfoster som vi allt som oftast är vana vid. Det finns en större organisation bakom som nästan påminner om den i Hostel även om man aldrig får någon egentligen kännedom på djupet av vad det ytterst handlar om. Man får väl dra slutsatsen själv om att det är rika människor som har råd att betala.

Mer än så vill jag inte avslöja för att inte förstöra nöjet att se filmen, några överraskningar måste ju få finnas kvar. Jag tyckte själv att den var underhållande men utan den där sista inlevelsen. Det är inget fel på skådespelarna och regin, det kunde bara ha varit mer spännande. Att slänga in någon mer problematisering kanske hade gjort susen?

6/10