Bye Bye Monkey
Aka: Ciao Maschio
Regi: Marco Ferreri
1978
Komedi/Drama
Gerard Lafayette (Gérard Depardieu) befinner sig i en märklig tillvaro.
Han blir våldtagen av den ultrafeministiska teatergrupp han arbetar för,
uttrycker sina känslor genom att blåsa i en visselpipa och får dessutom en
nyfödd apa att ta hand om efter att hans excentriske vän Luigi (Marcello
Mastroianni) hittat den i någon form av skulptur i form av ett gigantiskt
apkadaver på stranden. Denna apa behandlas i mångt och mycket som ett mänskligt
barn, även om Lafayette hela tiden har möjligheten att välja bort den, och vid
ett flertal tillfällen även försöker att göra det. Luigi vill ge apan en egen
identitet, något som är möjligt med hjälp av förfalskade papper och att Lafayettes
flickvän Angelica (Abigail Clayton) ställer upp och anmäler sig som vårdnadshavare
tillsammans med Lafayette för apan. Dessutom finns ytterliggare en excentrisk
vän till Lafayette i kulisserna, nämligen Andreas Flaxman (James Coco) som
driver ett vaxmuseum dedikerat till det romerska imperiets ära. Lafayette slits
mellan omgivningens olika värderingar medan han egentligen helst av allt vill
hitta sig själv.
Det här är inte en film där
handlingen tar sin början, en historia berättas och ett tydligt slut äger rum.
Nä, det här är snarare en bit lösryckt vardag i Gerard Lafayette liv, även om
den uppenbarligen innehåller mycket märkliga och en del händelser som knappast
kan betraktas som realistiska. Å andra sidan har filmen en sådan ton att det
inte är helt uppenbart i vilken tid den utspelar sig, bara att den, i mångt och
mycket, liknar vårt eget samhälle på många plan och alltså varken är överdrivet
futuristisk eller för den delen inte det omvända heller. Miljöerna är däremot
uppenbart spartanska och kanske ska stå i kontrast till det vaxmuseum där Roms
storhetsdagar ska visualiseras.
Men det är som sagt Gerald
Lafayette som står i centrum, omgärdad av sina excentriska vänner. Luigi, som
får stå för det filosofiska, moraliserande, medmänskliga och kanske rent av det
nostalgiska. Marcello Mastroianni gör en strålande rollprestation här och
stjäler många scener för den unge Depardieu. Han blir helt enkelt en intressant
personlighet som kan hänföra publiken, åtminstone undertecknad, med enbart en
blick av medömkan. Det är en svår konst, och få har bemästrat den, så det är en
fröjd att få uppleva en sådan strålande yrkesskicklighet.
Andreas Flaxman får däremot
representera själva samhället och civilisationen som sådan. Hans syn på
omvärlden är betydligt barskare än Luigis och håller helt klart civilisationen
överlevnad som viktigare än individens välbefinnande. Även James Coco är mycket
bra i sin roll och ger en karismatisk rolltolkning. Så har vi ju den
ultrafeministiska teatergruppen, om de egentligen har en gemensam vilja eller
ej kan man kanske spekulera kring. Ofta verka de kollektiva besluten accepteras
rakt av även om man anar små meningsskiljaktigheter i kulisserna också.
Slutligen har vi den lilla apan,
som tyr sig till Lafayette, och som kanske ska representera det oskyldiga. Det
är kanske denna varelse som är nyckeln till hela mysteriet, för det är inte
helt uppenbart vad Ferreri egentligen vill ha sagt med sin film. Stundom känns
det som om det är ett inlägg i könsrollsdebatten och ibland får man
uppfattningen av att det är meningen med livet som eftersöks. Kanske skulle man
också kunna hävda att det helt enkelt är fråga om en uppmaning till publiken
att se sig om kring och faktiskt ta del av det som händer i världen. Är vi på
väg att utplånas? Kommer mänskligheten att tyna bort rent moraliskt? Hur som
helst är det här en mycket attraktiv film som ställer en massa frågor till
tittaren, som sedan måste lösa dem efter eget huvud om man vill ha fullt utbyte
av filmen.
En fantastisk film!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar