This review in English
Necronos: Tower of Doom
Regi: Marc Rohnstock
2010
Horror
Djävulen har planer
för jorden. Han vill erövra den och förslava mänskligheten. Alla kan inte dödas
då hans armé – bärsärkarna behöver något att äta. Hans mäktiga gunstling –
Necronos kommer till jorden för att finna de mest åtråvärda ingredienserna,
allt för att säkra Satans ankomst. Necronos han Goran – en blodsgolem, och en
mäktig häxa som ska hjälpa honom att identifiera den viktigaste ingrediensen av
alla – blodet av en häxa, en oskuld. Denna utvaldas blod garanterar Satans
ankmst till jorden och det Helvete som följer med honom. Necronos håller på att
bygga en armé av demoner för att härska sida vis sida med sin herre Satan.
Först av allt måste vi konstatera att det här är en
oberoende produktion med en väldigt låg budget. Därför kan man självklart inte
jämföra den med storbudgetfilmer men jag tror inte att det är Marc Rohnstocks intention heller. Oftast
är själva poängen med den här typen av filmen att göra dem billigt och kanske
samtidigt lära sig något i processen. Det är därför jag lovordar initiativ som
detta, de flyttar gränserna till vad som är möjligt att göra, vilket i sin tur
gör filmindustrin rikare. Det finns många storbudgetfilmer som aldrig hade
kunnat bli gjorda om inte de här billiga produktionerna hade banat väg för dem.
Med det sagt är det ingen direkt överraskning att den här
filmen lider av de vanliga problemen oberoende produktionen brukar lida av. Först
och främst är det förstås skådespeleriet, men faktum är att jag tycker att man
har lyckats ganska bra med det överlag. Jag ska inte klaga på det. För det
andra är det fotot, kanske beroende på billigare utrustning. Det är det mest
uppenbara sättet att se om en film har i den närmaste obefintlig budget eller
inte.
Men effekterna är det vi ska koncentrera oss på, det är det
viktigaste i en splatterfilm såsom denna. Det finns två generella regler enligt min
åsikt. Det ska se trovärdigt ut och överdriven på samma gång. Detta är ganska
svårt att åstadkomma och de flesta filmer, även Hollywoodproduktioner, kommer
inte i närheten av detta. Det andra är innovativt gore. Bara att slita loss en
arm utan att göra det på ett kul sätt är inte bra nog. Det behövs en poäng.
Varför slits den av? Bara för effektens skull? Någon anlednings som för
handlingen framåt? Detta är förstås bara ett exempel och jag tycker den här
filmen lyckas ganska bra på denna punkt. Splatter- och gore effekterna är
riktigt trevliga och det finns en poäng med att ha dem där.
Eftersom det är en tysk film har den förstås tysk dialog. Jag
har lite problem med det. Inte för att det är själva språket tyska egentligen
men det mesta av replikerna verkar vara talade genom något slags filter för att
skapa en demonisk effekt av det hela. Det är förstås bättre än att till på en
tyskdubbad film men det är fortfarande ett fult språk. Lyckligtvis är den
textad på engelska som jag förstår bättre..
Den huvudsakliga handlingen är inte särskilt djup. Men det
behöver den alltså inte vara heller. Det vi är intresserade av är gore och
nakna kroppar. Det är gott om scener med helnakna kroppar och tuttar genom hela
filmen. Jag gillar att det inte är perfekta kroppar hela tiden. Det är faktiskt
riktiga människor, kvinnor med häng och halvfeta män precis oms folk är. Det
vore förstås trevlig att se perfekta porrfilmskroppar men det vore mindre
realistiskt. Jag tycker det är gjort på helt rätt sätt!
Men även om handlingen inte är särskilt djup levereras
detaljer till början av historien. Vi introduceras med hjälp av textskyltar och
några scener för att reta våra sinnen ett par hundra år tillbaka i tiden. Det
är några fantastiska scener egentligen! Det är några lysande tortyrscener i
denna del. Jag önskar de gjorde en prequel som exploaterar detta mer
detaljerat. Det mesta av filmen utspelar
sig dock i nutid där häx-oskulden eftersöks och tortyren liksom försvinner i
processen. Jag ville se mera blod på kvinnornas nakna vaginor hellre än inälvor
i en köttkvarn.
Kommer att släppas av Dark Entertainment!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar