A Serbian Film är INTE förbjuden!

De senaste dagarna har det varit livliga diskussioner kring A Serbian Film. Allt började med att en internethandlare plockade bort den ur sitt sortiment och så var hela cirkusen igång. Det skreks om censur och en del menade att det var samma hysteri som om videovåldet på 80-talet, Studio S ni vet? Men det handlade inte om censur egentligen. Vi har ingen myndighet som censurerar film i Sverige längre, det enda som sker är att filmer måste ges en åldersgräns om de ska gå upp på bio, det är den kvarleva vi har kvar och den kan jag inte ha något emot faktiskt.

Hur som helst kunde jag förstås inte låta bli att gå i diskussion med några av de här individerna, snabbt insåg jag att det skulle vara en diskussion för döva öron, de flesta hade redan bestämt sig för att det här var ett brott mot demokratin och att webbshopen som hade betett sig så här dubbelmoraliskt minsann skulle bojkottas. Det är naturligtvis upp till var och en att reagera som man själv anser rätt men snart följde fler och fler försäljare exemplet. De plockade helt enkelt bort produkten ur sina sortiment.

Genast börjar konspirationsteorierna, filmen har blivit FÖRBJUDEN!! Man lyckas till och med hitta uppgifter som styrker denna teori, dock glömmer man bort källkritiken och gör sina egna antaganden - "det är för jävligt helt enkelt". Jag ska villigt erkänna att jag själv för en kort stund nästan gick på att den faktiskt hade blivit bannlyst - alltså förbjuden inom rikets gränser, men så tog jag mitt förnuft till fånga. Vad skulle kunna orsaka detta? Det måste i så falla vara ett lagbrott och inte någon godtycklig klassificering av en myndighet. I så fall måste det innebära att filmen hindras distribution av en pågående juridisk process som satt den ansvarige utgivaren i blåsvädret.

Skam den som ger sig. Det är lika bra att gå på källa för att få veta något, jag kontaktade distributören som i så fall skulle befinna sig mitt i processen med lagen. Jag förväntade mig inget svar egentligen, åtminstone inte om det verkligen handlade om en juridisk process. Men faktiskt, ett par timmar senare damp följande ner i min inbox.

Hej Tommy,

Det stämmer att den är lite bojkottad av olika återförsäljare men ej förbjuden enligt lag.
Vi har för nuvarande inte tänkt att dra den tillbaka.

A Serbian Film är en högst kontroversiell film med mycket brutala inslag. Den har visats på flera filmfestivaler runt om i världen, bl.a. vid Stockholm Film Festival, där den hyllats och mottagit ett flertal priser. Intresset för filmen har således varit stort. Likt andra skandalfilmer som BAISE-MOI och IRREVERSIBLE, har den dock delat in kritiker och publik i två olika läger. Vi står bakom filmen, dess konstnärliga ambition och samhällskritiken som den speglar. Vi bedriver inte censur, inte heller tror vi på självcensur. Vi tror på film som instrument att förändra och delta i samhällsdebatten.

Upplyftande eller hur?

36 kommentarer:

  1. Man kan väl säg att den är förbjuden då den inte säljs någonstans alls, trots att det är ett helt nytt svenskt dvdsläpp.

    SvaraRadera
  2. Nej, det finns en skillnad mellan förbud och bojkott!

    SvaraRadera
  3. Men hur kan det hända då att alla butiker tar bort den samtidigt? Borde ju finnas ett par som inte gör det. Om det är som du säger, så kan man ju säga att total bojkott faktiskt är censur, en slags filosofisk fråga faktiskt. Butikerna har gjort så att vi inte kan få tag på den alls, då är det lite så att dom bestämmer vad vi får se.

    SvaraRadera
  4. "Censorship: The act of hiding, removing, altering or destroying copies of art or writing so that general public access to it is partially or completely limited"

    Vad har du att säga om det? Tycker faktiskt det är ett rätt så klokt påstående, och det är just det som de svenska företagen håller på med just nu.

    SvaraRadera
  5. De bestämmer vad de vill sälja, inte vad vi får se.

    SvaraRadera
  6. I grunden ett korrekt påstående av vad censur är, men allting är inte svart eller vitt och i detta fall är det inte frågan om censur enligt mitt sätt att det. Det skulle i så fall innebära en komplott eller konspiration och det tror jag inte på.

    SvaraRadera
  7. Om butikerna kommit överens tillsammans så är det väl någon form av konspiration? Eftersom alla butiker gjort det samtidigt. Genom att bestämma vad de vill sälja så bestämmer de samtidigt vad vi får se, speciellt i detta fallet då filmen inte finns oklippt i något annat land. Detta är förresten det första fallet av massbojkott av en enskild film sedan 80-talet i Sverige. Jag trodde att butikerna sålde alla nya svenska dvdsläpp, och det har dom alltid gjort så länge jag levt, fram tills nu.

    SvaraRadera
  8. Har de det då, kommit överens tillsammans och inte alla var för sig? Dessutom betyder inte "slut i lager" samma sak som "borttagen produkt".

    SvaraRadera
  9. 90% av Sveriges butiker har tagit bort den, allihopa nästan precis samtidigt, hur kan det komma sig?

    SvaraRadera
  10. Förmodligen för att de upplystes om vad det är för typ av film nästan precis samtidigt. Det är inget som bevisar att de har "snackat ihop sig" eller nåt sånt.

    SvaraRadera
  11. Dessa butiker har dock väldigt många av "den här typen av film" kan jag upplysa om, och det vet de alla redan.

    SvaraRadera
  12. "Den här typen av film" är en synnerligen subjektiv betraktelse. De tycker uppenbarligen inte det och jag håller inte heller med dig på det planet.

    SvaraRadera
  13. Så du hävdar alltså att det är den mest extrema filmen som någonsin gjorts? Det är inte en subjektiv betraktelse. Filmen tillhör nog enligt de flesta kategorin "extremfilm", och det finns mycket extremfilmer på dessa sidor.
    För de som är lite smartare än vanliga filmtittare så är den här filmen ren samhällskritik, jag skulle nog kalla det för extrem samhällskritik.

    SvaraRadera
  14. Man har nog förövrigt svårt att se filmens samhällskritik och budskap om man inte är från Balkan eller har läst särskilt mycket om Balkans historia, de serber som jag känner säger att budskapet är hur uppenbart som helst. Jag har läst mycket om Balkans historia och kriget under 90-talet och jag förstår filmens budskap helt utmärkt. Lite trist faktiskt att butikerna får moralpanik direkt över ett par enskilda scener och skiter fullständigt i budskapet, troligtvis vet de inte ett skit om Balkan.

    SvaraRadera
  15. Nej, det hävdar jag inte, hur fick du för dig det? Det är klart att det handlar om en subjektiv betraktelse såsom alla tolkningar gör.

    Skulle du kalla dig för "lite smartare än en vanlig filmtittare"? Varför det? För att du TYCKER och TOLKAR filmen som samhällskritik? För att du har bättre smak än alla andra eller för att du vägrar vidga dina vyer (och således öka din filmförståelse)?

    SvaraRadera
  16. Smartare än andra är man inte om man höjer sig själv till skyarna och dumförklarar andra!

    SvaraRadera
  17. Filmen är samhällskritisk, fråga regissören om du inte tror mig. Är du så trångsynt att du bara tror detta är en serbisk August Underground?

    SvaraRadera
  18. Så det är upp till publiken om en film är samhällskritisk? I så fall finns det inte samhällskritiska filmer. Samhällskritiska filmer är en kategori inom film, men det är det inte enligt dig? Exempel på samhällskritiska filmer: Falling Down, A Clockwork Orange, 1984 och A Serbian Film.

    SvaraRadera
  19. För det första så är det lätt att hävda vad man vill i efterhand, även om man är regissör. Man kan således hävda att August Underground, Snuff 102 eller Guinea Pig är samhällskritik om man vill, eller Grotesque för den delen. Man kan hävda att vilken film som helt är samhällskritisk och om man har tur går någon på det.

    För det andra så har jag aldrig hävdat att den inte är samhällskritisk, hur vore det om du läste det jag skrev istället för att hitta på tolkningar (subjektiva tolkningar)? Min poäng var att man kanske inte ska fördumma alla andra och ha förutfattade meningar.

    Trångsynt: som endast förefaller se saker ur en synvinkel, speciellt en som anses moraliskt föråldrad eller intolerant; fördomsfull. inskränkt, ensidig, begränsad, fördomsfull, intolerant, insnöad, brackig

    Nej, jag är inte trångsynt. Jag vänder och vrider på allting för att inte ha några förutfattade meningar i olika frågor. Jag betraktar problemen, som här, intellektuellt och utan att blanda in mina känslor i den hela. Att vända taggarna utåt och skrika hjälper inte, man måste försöka att sätta samman alla pusselbitarna innan man ser hela bilden.

    SvaraRadera
  20. Nej, det är upptill publiken att tolka, inte bestämma. Sluta göra antaganden!

    SvaraRadera
  21. Falling Down till exempel, det är en samhällskritisk film, och det kommer det alltid vara, vare sig om du eller jag inte tycker den är samhällskritisk. Precis som att Exorcisten alltid kommer vara en skräckfilm vare sig om du eller jag inte tycker att den är det.

    SvaraRadera
  22. Inte nödvändigtvis, filmer tolkas på olika sätt vid olika tidpunkten. Däremot filmen intention alltid samma.

    Vänligen spåra inte ur topic nu. Har du något nytt att tillföra om mitt inlägg så är du välkommen att göra det, kommentarer om annat kommer fortsättningsvis inte att godkännas och i synnerhet in om de ligger på en sådan basal nivå. Att ge sig på att förklara så enkla saker som du gör i dina resonemang är att mindervärdesförklara den andra parten. Man får ju trots allt förutsätta vissa förkunskaper.

    SvaraRadera
  23. En kille med en hemsida som inte längre finns, hyrfilmonline, mailade ut till återförsäljare som en del i sitt "ställningstagande mot a serbian film" och frågade varför de hade filmen. Det var startskottet och en hel del återförsäljare plockade bort den.

    SvaraRadera
  24. Den där killen heter Björn Sennbrink, han är en slags mäktig IT-konsolt som bestämmer över saker och ting...

    SvaraRadera
  25. Vad "bestämmer" han över? Kan du backa upp detta påstående med fakta? När jag kollade på hans hemsida verkade han vara någon slags expert på wordpress, sådana tror jag inte är särskilt mäktiga. Vad gör honom mäktig? Åter igen, fakta?

    SvaraRadera
  26. Har läst hans twitter, står bland annat:

    ""A Serbian Film" fortfarande kvar hos @Headweb och CDON. Ger det ett dygn till sen ryker alla länkar + publ om vad detta handlar om."

    och det här:

    "CDON-programmet avslutat hos TradeDoubler pga CDON:s ställningstagande rörande "A Serbian Film""


    Detta är en människa med makt...

    SvaraRadera
  27. Jag har också läst det där, men ser inte det direkt som något bevis på makt. Jag kan också hota med att bort alla länkar till headweb och CDON, men det betyder inte att jag har någon makt. Tycker inte ens att det är ett hot faktsikt, snarare ett konstaterande.

    Samma sak med tradedoubler, jag kan också avsluta mitt cdon-program med på tradedoubler...

    SvaraRadera
  28. Jag fick uppfattningen att hans stöd och tradedoubler har väldigt stor betydelse för CDON och att dom då känner sig tvungna att ta bort filmen.

    SvaraRadera
  29. Ja, för dom har inte gjort såhär innan.

    SvaraRadera
  30. Du gör fortfarande ett antagande om att händelserna har ett samband, det är verkligen inget bevis.

    Jag tror du borde titta lite på den här sidan:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

    SvaraRadera
  31. Björn Sennbrink kom med sådant som man lätt kan tolka som hotfulla uttalanden. 'Hur kan Ni sälja sådant här vidrigt?!' Han tyckte att Serbian Film 'inte borde säljas i Sverige' och då 'ska alla andra' tänka likadant...

    SvaraRadera
  32. Tror inte det är särskilt svårt att övertala flertalet företagsledare att ta avstånd från denna filmen. Skriver man bara ett hyfsat välformulerat mejl där man beskriver de mest extrema scenerna i film på ett negativt sätt så är nog saken klar.

    Tror inte att det behövs särskilt mycket makt för en sån sak.

    SvaraRadera
  33. Då kan han ju göra samma sak med klassiker som Cannibal Holocaust om han vill det, det kallar jag makt, vad kallar du det?

    SvaraRadera
  34. Vem som helst kan göra det, men i fallet CH skulle det sannolikt bli betydligt svårare av flera anledningar. Dels så är det inte en ny film och dels så har den med åren kommit att bli accepterad på ett annat sätt.

    Med Serbian Film räcker det nog att nämna våldtäkt av nyfödd för att handlarna ska dra öronen åt sig.

    SvaraRadera
  35. Nu var det ett tag sedan denna diskussionen satte sina spår ser jag. Men jag kan tillägga att filmen säljs i många svenska filmbutiker, så den är absolut inte förbjuden i Sverige.

    SvaraRadera